بیگ بنگ: نتیجۀ جستجویی 3 روزه در میان مردم برای یافتن سیاره ­ای ناشناخته در منظومه شمسی، یافتن 4 کاندیدای احتمالی بود. یافتن سیاره نهم بخشی از پروژه دانش شهروندی شرکت زونیورس می­باشد که با کمک پخش مستقیم تصاویر ستاره­ ای توسط شبکه BBC انجام گرفت. پروژه مذکور در رصدخانه دانشگاه ملی استرالیا صورت پذیرفت.

به گزارش بیگ بنگ، حدود 60 هزار نفر شرکت کننده از سراسر دنیا در این پروژه حضور داشتند که نه تنها در یافتن چهار کاندیدا برای سیاره نهم، بلکه در طبقه­ بندی بیش از 4 میلیون جرم آسمانی نیز کمک بزرگی به مجموعه کردند. شرکت کنندگان بر روی تصاویری از تلسکوپ موجود در رصدخانه متمرکز شدند. رهبر پروژه، محققی از دانشگاه ملی استرالیا به نام “برد تاکر” بود که تیم پژوهشی او نیز علاوه بر اهمیتِ یافتن این 4 کاندیدا، بر ارزش علمی پروژه تاکید بسزایی داشتند. دیگر محققان نیز در توییت ­هایی حمایت خود را از این پروژه اعلام داشتند.

در سال 2016 مایک براون ستاره ­شناس و همکار او کنستانتین باتیگین کشف کردند که مدار چرخش چند جرم آسمانی در کمربند کویپر، تحت تاثیر سیاره ای عظیم هستند. این کشف، مدرکی نامحسوس برای اثبات وجود سیاره ­ای در اندازه ­های نپتون در فراسوی سیاره پلوتو محسوب می­ شد. با این حال جستجو برای سیاره نهم چالش­ هایی را برمی ­انگیزد. یکی از این چالش­ ها این است که این سیاره هزاران بار از پلوتو کم نورتر می­باشد. پس وظیفه اخترشناسان جستجوی در داده­ های قدیمی و رصد اجرام آسمانی کم نور می­ باشد.

در این زمان بود که پروژه ­ای مردمی به میدان آمد. تاکر در خصوص این پروژه گفت: «با کمک هزاران داوطلب دلسوز که بر روی صدها هزار عکس ماهواره ­ای تلاشی مثال زدنی داشته­ اند، ما توانستیم پروژه ­ای چهار ساله را در کمتر از سه روز به انجام برسانیم. یکی از این داوطلبان به نام توبی رابرت در حدود 12 هزار طبقه­ بندی را برای ما انجام داد.»

گروه تحقیقاتی دانشگاه ملی استرالیا پروژه خود را ادامه داده و سعی در اثبات یکی از چهار کاندیدای مذکور به عنوان سیاره نهم دارند. این گروه بطور همزمان درخواست خود از مردم برای ادامه جستجو در عکس­ های ماهواره ­ای را اعلام کردند. همچنین این پروژه به ما ثابت می ­کند که وقتی دانشمندان زیادی و مشتاقان علم و دانش گرد هم بیایند نتایج بسیار خوبی را می­توان بدست آورد. تکنولوژی­ های جدید مانند یادگیری عمیق و ابزارهایی مانند تلسکوپ جیمز وب می­توانند روزی به انجام هر چه سریع تر اینگونه پروژه ­ها کمک کنند اما در حال حاضر دست علم به سوی دانشمندان و علاقمندانی سخت کوش برای حل این معماها دراز شده است.