فضاپیمای کاسینی که هم‌اکنون بیش از هشت سال است به دور سیاره زحل می‌گردد، توانسته سیاره ناهید را در شرایطی در پس حلقه‌های زحل به تصویر بکشد که جلوه‌ای کاملا متفاوت با الهه زیبایی آسمان زمین دارد.

این عکس را کاسینی در نوامبر گذشته زمانی که در سایه ی زحل بود، به ثبت رساند. در این عکس ناهید، بسیار کم‌فروغ و ریز در آسمان زحل دیده می‌شود. از آن‌جا که از موقعیت زحل ناهید بسیار نزدیک به خورشید دیده می‌شود، فقط در شرایطی می‌توان این سیاره را مشاهده کرد که کاسینی به سایه زحل برود تا ناهید از تلألؤ خورشید خارج شده و قابل تشخیص باشد. عکس جدید زحل و ناهید که چند روزی است منتشر شده است بصورت عکس های جداگانه ی سرخ، سبز، و آبی است و زحل را با حلقه های اصلیش نشان می دهد. این عکس مورد پردازش قرار گرفت تا رنگ واقعیش به دست آید.
7455_17915_1در این تصویر، زحل و حلقه های آن و سیاره ناهید که حدود 10 واحد نجومی (1.5 میلیارد کیلومتر) با کاسینی و منظومه زحل فاصله دارد را مشاهده می کنید
حلقه های درخشان اطراف زحل دیدنی است. بخشی از نیمرخ حلقه ها در تیرگی پشت سیاره و تلالو نور خورشید روشن شده و می درخشند. فضاپیمای کاسینی این عکس را از فاصله حدود 498.000 مایل (802.000 کیلومتر) از زحل با، زاویه میل 178 درجه گرفته است. مقیاس تصویر 28 مایل (44 کیلومتر) در هر پیکسل است.

ناهید هم مانند عطارد، زمین، و مریخ، یکی از سیاره های سنگی “زمین مانند” در منظومه ی خورشید است و نسبت به زمین، به خورشید نزدیک تر است. با آن که ناهید جوی از دی اکسید کربن با دمای نزدیک به ۵۰۰ درجه ی سانتیگراد و فشار سطحی ۱۰۰ برابر زمین دارد،به دلیل شباهتش با زمین در بزرگی، جرم، ساختارهای سنگی، و نزدیکی مداری به خورشید، به عنوان همزاد سیاره ی مادری ما شناخته می شود. پوشش ابرهای چگال و غلیط اسید سولفوریک ناهید، این سیاره را بسیار درخشان ساخته است.
730974main_pia14936-43_800-600این تصویری است که چندی پیش فضاپیمای کاسینی ناسا، ستاره ی بامدادی ( در واقع سیاره درخشان ناهید )، آغاز سپیده دم زحل را در پهنه ی فضای میان سیاره ای به تصویر کشیده است

تصویر دیگر که در ماه ژانویه گرفته شده، ناهید را درست پشت لبه ی زحل و نزدیک حلقه ی G آن نشان می دهد. حلقه ی G یک حلقه ی باریک درست بیرون از حلقه های اصلی سیاره است.

ماموریت فضاپیمای کاسینی و هویگنس یک پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا میباشد.

Read More : http://www.nasa.gov

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.