بیگ بنگ: دانشمندان سوئیسی معتقدند سیگنال های مرموزی که از کهکشان آندرومدا همسایه کیهانی ما و خوشه کهکشانی برساووشی ساتع می شود می تواند نشانه ای از “ماده ناشناخته تاریک” باشد.

ذرات ساتع شدۀ مرموز از کهکشان آندرومدا که می تواند نشانه ای از ماده تاریک باشد.

به گزارش بیگ بنگ، گروهی از دانشمندان موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان با استفاده از داده های اشعه ایکس تلسکوپ فضایی نیوتن (XMM-Newton) توانستند ذرات عجیبی را مشاهده کنند که شبیه به هیچ ذره شناخته شده نمیباشد. آنها که تحقیقات خود را در arXiv منتشر کرده اند، معتقدند انتشار فوتونی که از کهکشان همسایه راه شیری و همچنان خوشه کهکشانی برساووش ساتع می شود، می تواند بهترین توضیح برای ذرات مرموز ماده تاریک باشد.

این گروه از محققان پس از جمع‌آوری هزاران سیگنال و حذف آنهایی که از ذرات و اتمهای شناخته‌شده سرچشمه می گرفتند، نوعی ناهنجاری در ذرات مشاهده کردند. این سیگنال در طیف پرتو ایکس به عنوان یک تابش فوتون ضعیف و غیرعادی که به هیچ یک از مواد شناخته‌شده منسوب نیست، میباشد. همچنین توزیع سیگنال در کهکشان دقیقا با آنچه از ماده تاریک انتظار می‌رود – متمرکز و شدید در مرکز اجسام و ضعیف‌تر و پراکنده‌تر در لبه‌ها – شباهت دارد. در زیر می توانید ویدئویی با زیرنویس فارسی از تحقیقات این تیم را مشاهده کنید.

ترجمه زیرنویس: حمید شکری / سایت بیگ بنگ —- دانلود ویدئو با حجم 10 مگابایت

به گفته دانشمندان بیش از 80 درصد از کیهان نامرئی است که از ماده تاریک تشکیل شده است. ماده‌ای که چون از خود نور (امواج الکترومغناطیسی) گسیل یا بازتاب نمی‌کند، نمی‌توان آن را مستقیما دید، اما از اثرات گرانشی موجود بر روی اجسام مرئی، مثل ستاره‌ها و کهکشان‌ها، می‌توان به وجود آن پی برد. برای تایید مشاهدات محققان با کشفیات خود به بررسی داده‌های کهکشان راه شیری پرداخته و مشاهدات مشابهی بدست آوردند. این سیگنال از یک رویداد بسیار نادر در جهان می‌آید: یک فوتون به دلیل تخریب ذره‌ای فرضی و احتمالا یک نوترینوی استریل منتشر شده است. در صورت تائید این کشف، مسیرهای جدید پژوهش در فیزیک ذرات باز خواهد شد.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ