بیگ بنگ: ستاره شناسان در یکی از نامعمول ترین یافته های نجومی، موفق شدند با استفاده از بزرگترین تلسکوپ زمینی به وجود ابرهایی حاوی آب یا یخ آب پی ببرند. کشف ابرهایی از آب یا یخ آب یکی از شگفت انگیزترین یافته های نجومی در فاصله 7.2 سال نوری از زمین به شمار می رود.

تصویری هنری از کوتوله قهوه ای WISE 0855

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، کوتوله قهوه ای WISE 0855 که برای اولین بار در سال 2014 کشف شد، سردترین شیی شناخته شده در خارج از منظومه شمسی است. ستاره شناسان اکنون در اطراف این کوتوله قهوه ای که به سختی در طول موج مادون قرمز با بزرگترین تلسکوپ زمینی قابل مشاهده است، به یک کشف شگفت انگیز دیگر دست یافته اند و آن وجود ابرهایی از آب یا یخ آب است.

محققان تحت هدایت ستاره شناسان دانشگاه سانتا کروز موفق شدند با استفاده از تلسکوپ ‘گمینی نورث’ در هاوایی یک طیف مادون قرمز از کوتوله WISE 0855 بدست آورند و اولین جزئیات را از ترکیب و شیمی آن ارائه دهند. در میان این یافته ها، مدرک محکمی دال بر وجود ابرهایی از آب یا یخ آب وجود دارد که اولین ابرهای کشف شده از این قبیل در خارج از منظومه شمسی ما هستند.

این تحقیق که، شرایطی را در این کوتوله قهوه ای نشان می دهد که مشابه سیاره مشتری است. درجه حرارت این کوتوله قهوه ای حدود 250 درجه کلوین و یا منفی 10 درجه فارنهایت است که آن را تقریبا به اندازه مشتری که دمای 130 درجه کلوین دارد، سرد می سازد. رصدهای قبلی این کوتوله قرمز که نتایج آن در سال 2014 منتشر شد، نشانه های غیر قطعی از ابرهای حاوی آب براساس داده های فوتومتریک بسیار محدود ارائه دادند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk