بیگ بنگ: پژوهشگران دانشگاه کلرادو، نوع جدیدی از باکتری را در فضا کشف کردند که در مقابل داروهای معمول مقاوم هستند. ممکن است باکتری‌های زنده‌ای که بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) کشف شده‌اند، بر اساس گفته یک فضانورد، فرازمینی باشند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “آنتون شکپلروف” (Anton Shkaplerov)، مهندس روسی در سال 1998 گفته بود میکروارگانیسم‌ها در پرتاب ISS وجود نداشته‌اند و به احتمال زیاد، از جایی در فضا به آنجا آمده‌اند. اکنون این باکتری، به زمین آورده می شود تا پس از آزمایشات ابتدایی بیرون از ایستگاه فضایی که نشان دهنده بی‌ضرر بودن آن برای بدن انسان هستند، مورد مطالعه بیشتر قرار گیرند.

“شکپلروف” گفت: این ارگانیسم‌ها هنگام گرفتن نمونه‌هایی از بدنه ایستگاه توسط فضانوردان کشف شده‌اند. شکپلروف ادامه داد: اکنون این موضوع، باکتری‌هایی را که در زمان پرتاب ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود نداشتند، آشکار می‌کند. این فضانورد روسی که در ماه دسامبر، سومین سفر خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را به عنوان عضوی از هیئت اعزامی 54 آغاز می‌کند، گفت: این باکتری‌ها تاکنون در حال بررسی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که هیچ خطری نداشته باشند.

“شکپلروف” افزود: باکتری‌های قبلی، بر روی تبلت‌ها و همراه با مواد گوناگونی که برای مدت طولانی بیرون از ایستگاه فضایی قرار دارند، به طور اتفاقی به ایستگاه فضایی آورده شدند تا وضعیت مواد در فضای خارجی بررسی شود. مشخص شده‌ است که این باکتری‌ها پس از خارج شدن از سطح زمین می‌توانند در فضای خلاء خود را حفظ  ‌کنند.

اوایل سال جاری، گروهی از موسسه فناوری‌های فضایی BioServe دانشگاه کلرادو متوجه شدند شکل برخی سلول‌های باکتری در فضا برای زنده ماندن در برابر داروهای معمول که موجب نابودی آنها در زمین است، تغییر می‌کنند. نتایج مطالعه آنها نشان می‌دهد باکتری‌ها فقط مختص به فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی نیستند، بلکه مردم روی زمین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

“لوییز زه‌آ” (Luis Zea)، عضو پیوسته پژوهش  BioServe و نویسنده راهنما گفت: ما می‌دانیم که باکتری‌ها، در فضا به شکل متفاوتی عمل می‌کنند و غلظت بالاتری از آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن آن‌ها مورد نیاز است. موضوع جدید، انجام یک تحلیل اصولی از ظهور فیزیکی تغییرات باکتری در طول تحقیقات است. این گروه، آزمایشی را برای رسیدن به باکتری E. coli معمول در ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی و برای دیدن چگونگی واکنش آن را بررسی کرده است.

اما باکتری‌ها به جای از بین رفتن، تا 13 مورد افزایش در تعداد سلول و 73 درصد کاهش در حجم داشتند. پوشش سلول نیز سلول و غشای بیرونی‌اش را که موجب ضخیم‌تر شدن آن است، در برمی‌گیرد. همچنین سازمان فضایی آمریکا(ناسا) آزمایش مهمی را برای بررسی چگونگی تاثیر باکتری‌هایی نظیر E. Coli بر فضانوردان آغاز کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk