بیگ بنگ: بیشتر سیاره‌های کوتوله در اعماق سامانه خورشیدی جمع شده‌اند که تعدادی از آنها طی دهه گذشته به لطف فناوری‌های جدید شناسایی شده‌اند اما بسیاری از آنها هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند.

اندازه ی سیاره های کوتوله در منظومه شمسی

براساس گزارش CNN به نقل از همشهری، با اين‌ همه دانشمندان معتقدند به صورت اتفاقي بزرگترين جهان بدون نام و ناشناخته در سامانه خورشيدي را پس از بررسي اطلاعات رصد‌هاي فضايي كشف كرده‌اند. اين جرم كه با عبارت 2007 OR10 شناخته مي‌شود بزرگتر از چيزي است كه اخترشناسان پيش از اين تصور مي‌كردند،‌ از اين رو در ليست سياره‌هاي كوتوله موجود در سامانه خورشيدي، اين سياره سومين سياره كوتوله بزرگ به شمار مي‌رود. دانشمندان باور دارند احتمالا هزاران جهان مشابه اين سياره در سامانه خورشيدي وجود دارند.

رديابي بسياري از سياره‌هاي كوتوله كار بسيار دشواري است زيرا تمامي آنها به شكل نقطه‌هايي كوچك و نوراني ديده مي‌شوند كه مشخص نيست نوري كه از آنها ديده مي‌شود به جرمي بزرگ تعلق دارد يا كوچك. اين يكي از چالش‌هايي بود كه براي يافتن 2007 OR10 وجود داشت. اگرچه مدار بيضوي اين جرم باعث شده‌ بود تا فاصله آن تا خورشيد برابر با فاصله نپتون تا خورشيد شود،‌ اما فاصله آن تا خورشيد درعين حال دوبرابر فاصله پلوتو تا خورشيد است.

اخترشناسان رصد‌خانه كنكولي در بوداپست مجارستان با استفاده از تلسكوپ فضايي كپلر و داده‌هاي آرشيوي تلسكوپ هرشل موفق به تعيين ابعاد اين سياره كوتوله شدند. قطر اين جرم 1535 كيلومتر است، يعني يك سوم اندازه پلوتو. از اين رو احتمال مي‌رود اين سياره كوتوله از يخ‌ گازهاي متان، مونوكسيد كربن و نيتروژن پوشيده شده‌ باشد كه به راحتي در فضا پراكنده مي‌شوند.

رصد‌ها نشان از آن دارند كه 2007 OR10 جهاني بسيار تاريك است و نشانه‌هايي از اولين لحظات شكل‌گيري سامانه خورشيدي را در خود پنهان كرده‌ است. اخترشناسان احتمال مي‌دهند اين جرم بازمانده‌ دوراني باشد كه خورشيد و سامانه خورشيدي در آن شكل گرفته‌اند،‌ اين يعني 2007 OR10 قدمتي برابر خورشيد دارد. دليل تاريك بودن اين سياره كوتوله نوع مواد تشكيل دهنده آن است كه تنها مقدار كمي از نور خورشيد را باز مي‌تابانند. دانشمندان از اين رو مشتاق به مطالعه و بررسي اين سياره كوتوله هستند كه مي‌توانند اطلاعات جديدي درباره نحوه شكل‌گيري سياره زمين به دست آورند.

اخترشناسان مي‌گويند 2007 OR10 يكي از تاريك‌ترين سياره‌هاي كوتوله‌اي است كه تاكنون درون سامانه خورشيدي كشف شده‌ است. اكنون نام‌گذاري اين جرم به عهده تيمي است كه آن را كشف كرده‌ است. براي سياره‌هاي كوتوله معمولا نام شخصيت‌هاي خاص انتخاب مي‌شود اما اخترشناسان تاكنون اطلاعات دقيقي از اين جرم نداشتند تا بتوانند براي آن نامي برگزينند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Astronomical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: CNN