بیگ بنگ: فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از تلسکوپ “کِک 2” در رصدخانه کِک و فرآیند همگرایی گرانشی توانستند وجود دورترین و کم‌نورترین کهکشان جهان را در فاصله 13 میلیارد سال نوری از زمین تائید کنند.

macs2129_keck_1097x823به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان در این تحقیق توانستند این جسم را از پشت خوشه کهکشانی MACS2129.4-0741 کشف کنند که به دلیل اندازه بسیار بزرگ آن، سه تصویر مختلف به نمایش یک طیف یکسان پرداختند. به گفته آنها، مشاهده این جسم بدون استفاده از بزرگنمایی تولید شده توسط عدسی گرانشی ممکن نبود. ستاره‌شناسان بر این باورند که وجود این کهکشان کم‌نور می‌تواند درک بهتری از دوره یونیزاسیون مجدد ارائه دهد که طی آن ستارگان برای نخستین بار مشاهده شده‌اند.

کهکشان تازه کشف شده در لبه دوره یونیزاسیون مجدد مشاهده شده است که طی آن، بسیاری از گازهای هیدروژن کهکشانی از حالت خنثی به یونیزه تبدیل شده بودند. این جسم می‌تواند کلید درک ستارگانی باشد که در آن زمان حکمفرمایی می‌کردند. ستاره‌شناسان با استفاده از این کهکشان ممکن است بتوانند به این سوال که چرا ستارگان به فرآیند یونیزاسیون روی آوردند(رویدادی که باعث دیده شدن ستارگان و پیچیده‌تر شدن ماده شد) پاسخ دهد.

تلسکوپ‌های رصدخانه کک برای مطالعه آسمان بسیار ابزاری هستند. نیروی آن‌ها به همراه نیروی گرانشی یک خوشه عظیم کهکشانی به دانشمندان اجازه داد تا آنچه را بشریت تاکنون ندیده بودند، مشاهده کنند. این کهکشان دوردست برای نخستین بار توسط تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر در اواخر سال گذشته مشاهده شده بود. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astronomynow.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. درسته که اولین ستارگان و سحابی 800هزار سال پس از بیگ بنگ توسط گرانش شکل گرفتند اما پس ازآن به حرکت دورشونده خود از آغاز بیگ بنگ ادامه دادند این موضوع
    باعث تغییر ی در دیدگاه من نیست که ممکن است این کهکشان اولین موادمتصاعد از بیگ بنگ بوده باشند،لطفا متقاعدم کنید

  2. از دیدگاه من اگر ابتدای جهان بیگ بنگ بوده،و کهکشان ها در حال دور شدن از ابتدا هستند انتظار میرود پس از برخورد به انتهای جهان،دوباره منعکس شده و پس از 14میلیارد سال دوباره برگشت به نقطه اول بیگ بنگ برگردند

    1. ابتدا مقاله ی زیر را مطالعه کنید چون نیاز است تا مراحل شکل گیری اجرام کیهانی پس از بیگ بنگ را بدانید:

      بیگ بنگ چیست

      در مرحله ی بعد باید بدانید که سن کیهانی 13.82 میلیارد سال ارتباطی با گستردگی کیهان که بسیار بیشتر از این مقدار هست ندارد.(جهان قابل مشاهده برای ما 93 میلیارد سال نوری است) به گفته ی کیهان شناسان انبساط کیهان در لحظه ی تولد با سرعتی بسیار بیشتر از نور انجام گرفته است، در اولین یک تریلیون تریلیونیم ثانیه ، نیروی ضد گرانش مرموزی، باعث گسترش و انبساط جهان شده است، جهان در کسری از ثانیه با ضریب غیر قابل تصوری برابر ( ۱۰ به توان ۵۰) انبساط یافته است.* این انبساط هم اکنون نیز با سرعت شگفت انگیز ۶۷٫۱۵ مثبت/منفی ۱٫۲ کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک ادامه دارد و البته کمتر از سرعت نور هست. (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر ۳٫۲۶ میلیون سال نوری است) این انبساط باعث بزرگ تر شدن جهان حبابی ما می شود، کیهان همانند یک بادکنک که دائما در حال بزرگ تر و بزرگتر شدن است و تمام کهکشان ها را از هم دورتر و دورتر می کند و بنابراین نمی تواند انتهایی داشته باشد و به انتهایش رسید چون با سرعتی بسیار در حال انبساط و بزرگتر شدن است. (بزودی مقاله ای کامل در این زمینه از سایت بیگ بنگ منتشر می شود)

      * این موضوع ناقض گفته اینشتین نیست که هیچ چیز نمی تواند سریعتر از نور حرکت کند، زیرا این فضای خالی است که انبساط می یابد و تنها برای اجرام مادی است که سد سرعت نور نمی تواند شکسته شود.

      اطلاعات بیشتر را در مقالات زیر مطالعه کنید:

      جهان چه اندازه بزرگ است

      انبساط کیهان در لحظه ی تولد

      نظریه ی تورم کیهانی

      لطفا توضیحات و مقالات را با دقت مطالعه کنید. پیشنهاد می شود جهت کسب اطلاعات پایه ای کتب کیهان شناسی از جمله جهان های موازی از میچیو کاکو و کتاب جهانی از عدم نوشته لاورنس کراوس را مطالعه کنید.

  3. آیا ممکن است این کهکشان یا بهتر است بگوییم آیا این کهکشان می تواند اولین اجرامی باشند که پس از بیگ بنگ به فضا پرتاب شده‌اند با توجه به عمر بیگ بنگ،که13میلیارد سال پیش به وقوع پیوسته.

  4. با درود به دوستان گرامی، این کهکشان کم نورترین و دورترین کهکشان در جهان اولیه میباشد و لزوما دورترین کهکشان مشاهده شده نیست، این کهکشان از لحاظ دوری و کم نوری و همچنین وجود عناصر کیهان اولیه اهمیت دارد.

  5. ولی فکرکنم فاصله بیشتری هم پیداشده.فاصله 13.2 میلیارد سال نوری.سال 2015 بود