بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از ستاره شناسان موفق به کشف نخستین سیاره فراخورشیدی با جرمی معادل زمین شده‌اند که از لحاظ ابعاد 60 درصد از بزرگتر از زمین است. این سیاره دوقلویی با جوی رقیق و گازی برای زمین محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، سیاره KOI-314c که از آن بعنوان دوقلوی زمین یاد می‌شود، هر 23 روز یکبار بدور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد. این فاصله نزدیک با ستاره میزبان باعث ایجاد جو نسبتا داغ با دمای 104 درجه سانتیگراد می‌شود که بالاتر از نقطه جوش آب بر روی زمین است و به این معنی است که اتمسفر آن ضخیم و گازی است.

Screen-Shot-2014-01-06-at-7.28.47-PMمقایسه اندازه نسبی سیاره KOI314c  و زمین، هر دو دارای جرمی مشابه

سیاره KOI-314c که در فاصله 200 سال نوری قرار دارد، نخستین سیاره فراخورشیدی با جرمی مشابه زمین محسوب می‌شود که جرم آن از طریق تغییرات زمان گذر (TTVs) قابل اندازه‌گیری است. این سیاره در سیستم چند سیاره‌ای واقع شده است که دست‌ کم یک سیاره فراخورشیدی دیگر در آن وجود دارد؛ سیاره فراخورشیدی دوم KOI-314b نام دارد که هر 13 روز یکبار بدور ستاره میزبان می‌چرخد. سیاره فراخورشیدی KOI-314b تقریبا هم وزن KOI-314c است، اما جرم آن چهار برابر جرم زمین است.

«دیوید کیپینگ» از محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیت‌سونیان (CfA) و نویسنده اصلی مقاله تأکید می‌کند: سیاره KOI-314c حدودا 30 درصد متراکم‌تر از آب است که حاکی از سنگی بودن این سیاره دارد و جو متراکم آن از هیدروژن و هلیوم به ضخامت چند هزار کیلومتر تشکیل شده است. نتایج این کشف روز دوشنبه 16 دی در دویست و بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه بین‌المللی نجوم آمریکا ارائه شد.

Read More : universetoday , cfa.harvard