1370950229

بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از شکارگر سیاره ای هارپس (HARPS) سه سیاره در حال چرخش به دور یک ستاره در خوشه ستاره ای مسیه 67 را مشاهده کردند. این در حالی است که بیش از هزار سیاره در بیرون از منظومه شمسی مورد تایید قرار گرفته و تنها تعداد انگشت شماری در خوشه های ستاره ای یافت شده است. شایان ذکر است یکی از این سه سیاره به دور یک ستاره نادر که بسیار شبیه به خورشید است می چرخد، ستاره ای که از هر جبنه برای خورشید بودن ایده آل است.

NP1
سیاره هایی که به دور این ستاره ها در بیرون از منظومه شمسی می چرخند بسیار عادی هستند ، این سیارات در منطقه گسترده ای هستند که مواد شیمیایی در آن ناحیه پراکنده شده است، اما تاکنون سیاره های اندکی در داخل خوشه های ستاره ای یافت شده اند. این بسیار عجیب است که بدانید بسیاری از ستاره ها در خوشه ها بدنیا می آیند. اما نکته عجیبی که ستاره شناسان را شگفت زده کرده این است که چگونه یک سیاره در خوشه ستاره ای پدید آمده است.

خوشه های ستاره ای به دو نوع تقسیم می شوند، نوع باز گروهی هستند که ستاره ها با هم از یک ابر گازی گرد و غبار به تازگی شکل گرفته باشند. این نوع بیشترین نوعی است که در بازوهای مارپیچی راه شیری یافت شده اند و در طرف دیگر خوشه های گره دار هستند که مجموعه های کروی از ستاره های پیر هستند که به دور مرکز کهکشان می چرخند. با وجود جست و جوهای محتاطانه هیچ سیاره ای در خوشه های کروی یافت نشده بود. سیارات فرا خورشیدی در دو سال اخیر در خوشه NGC 6811 و Messier 44 پیدا شدند و اخیرا یکی از آنها در روشنایی نزدیک در خوشه هادیس کشف شد.

آنا براکالاسی از موسسه ماکس پلانک و رهبر مطالعات می گوید:در مسیه 67 خوشه های ستاره ای مختلفی هستند و ساختاری مانند خورشید دارند. این یک آزمایشگاه کامل برای مطالعه بسیاری از سیارات فرا خورشیدی است که در ازدحام طبیعت شکل می گیرند و در هر حال آنها بسیار حجیم یا بسیار کم حجم هستند. خوشه ها در حدود 2500 سال نوری در صورت فلکی سرطان قرار دارند و شامل 500 ستاره می شوند. بسیاری از خوشه ها کم نورتر از مقدار عادی هستند و آنها را بعنوان سیارات فرا خورشیدی در نظر می گیرند و سعی می شود تا با سیگنال کم هارپس، بصورت محدود نشان داده شوند.

سه سیاره کشف شده به دور دو ستاره مشابه خورشید در حال چرخش میباشند و یکی از آنها به دور ستاره بزرگتر که به غول سرخ تکامل یافته می چرخد. این دو سیاره سه برابر خورشید هستند و به دور ستاره میزبان خود در سه تا پنج روز می چرخند. چرخش این سه ستاره 122 روز به دور ستاره مادری اش که از مشتری بزرگ تر است طول می کشد. اولین سیاره بطور قابل توجهی مشابه منظومه شمسی میباشد و دوتای دیگر نیز بسیار به خورشید ما نزدیک و ایده آل هستند. این اولین جفت خورشید است که در یک خوشه ستاره ای یافت شده است. دو قلو های خورشیدی شبیه ترین ستاره ها به خورشید هستند و از نظر اندازه، دما و ترکیب شیمیایی بسیار به آن نزدیک هستند.

NP2

دو سیاره از آنها از نوع سیاره مشتری داغ هستند که اندازه ای معادل مشتری دارند ولی بخاطر نزدیک بودن به ستاره مادر خو بسیار داغ هستند و هر سه سیاره در منطقه قابل سکونت هستند و آب می تواند در آنها بصورت مایع وجود داشته باشد. این نتایج می نشان می دهد که سیاره ها در خوشه های باز بطور عادی به دور ستار های تنها می چرخند ولی تشخیص آنها به آسانی نیست و این نتایج در مقایسه با کارهای قبلی که یافتن سیاره ها در خوشه ها شکست خورده بود توسط مشاهدات اخیر تایید می شود و جست و جو برای یافتن ستاره ها و سیاراتی با ترکیب شیمیای و جرم متفاوت ادامه می یابد.

نوشته شده توسط عضو پیوسته:  رامین