بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با استفاده از داده‌های مریخ‌نورد کنجکاوی، به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد، آب به شکل مایع در حال حاضر در مقادیر بسیار کم بر سطح مریخ وجود دارد.

مریخ نورد کنجکاوی در سیاره ی سرخ شواهدی از آب مایع کشف کرد.

به گزارش بیگ بنگ، همین چند وقت پیش بود که دانشمندان ناسا از وجود مولکول پشتیبان حیات در مریخ و همچنین وجود دریاچه هایی از آب در مریخ باستانی خبر داده بودند. اکنون محققان با استفاده از داده‌های مریخ‌نورد کنجکاوی شواهدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، زمانیکه دمای هوا در شب‌های سرد زمستانی مریخ کاهش پیدا می‌کند، مقادیر ناچیزی از آب در جو توسط لایه‌های بالایی خاک این سیاره جذب می‌شود.

محققان دليل اثبات اين ادعاي خود را وجود ترکیب شیمیایی “پر كلرات” جامد در مريخ مي دانند. اين ترکیب كه از گروه نمك ها محسوب مي شود، دماي يخ زدن آب را پايين آورده و باعث مي شود تا آب يخ نزند و به شكل آب شور موجود باشد. به گفته دانشمندان زماني كه شب فرا مي رسد مقداري از آب موجود در اتمسفر بخار مي شود، اما پر كلرات بسيار جاذب است و به شكل گيري آب شور كه نقطه انجماد پايين تري دارد كمك مي كند.

مریخ نورد کنجکاوی در حال صعود به کوه شارپ است، تا به شواهد بیشتری از این سیاره دست یابد.

خاویر مارتین تورس از دانشگاه فنی لولئا سوئد و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: برای نخستین‌بار به شواهدی دست پیدا کردیم که نشان می‌دهد، شرایط برای تشکیل آب به شکل مایع بر سطح مریخ وجود دارد؛ اما این مقادیر بسیار ناچیز بوده و برای پشتیبانی از حیات میکروبی کفایت نمی‌کنند. محققان از مدت ها پيش وجود آب به شكل يخ را در سياره سرخ را تاييد كرده بودند، همچنین این کاوشگر چندی پیش در اطراف دهانه گیل، به شواهدی در خصوص جریان داشتن یک دریاچه عظیم در این منطقه در چند میلیارد سال قبل دست پیدا کرده بود. نتایج این تحقیق در مجله Nature Geoscience منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , newscientist