بیگ بنگ: دانشمندان مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا موفق به کشف ماده­ ای شیمیایی در تیتان قمر زحل شدند که قابلیت تشکیل غشای سلولی را در خود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، محققان اخیرا این فرضیه را ارائه داده بودند که جو تیتان حاوی آکریلونیتریل می­باشد اما این اولین بار است که دانشمندان موفق به مشاهدۀ مستقیم این ماده شدند. در سیاره ما از ماده آکریلونیتریل در ساخت پلاستیک استفاده می ­شود. دانشمندان بر این باورند این ترکیب می­تواند ساختاری منعطف و  پایدار در قمر زحل تشکیل بدهد که چیزی شبیه لایه ­های لیپیدی(دوتایی) تشکیل­ دهنده غشای سلولی در سیاره زمین می­باشد.

شواهدی از وجود آکریلونیتریل در جو تیتان مشاهده شده است اما مقدار آن (2.8 قسمت در میلیارد) به اندازه ­ای است که به سطح قمر برسد. گوناگونی شیمیایی تیتان همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. محققان بر این باورند قمر مذکور بسیاری از فاکتورهای مورد نیاز برای حیات را در خود دارد اما شرایط نامناسب آن برای سلول­ های زنده گیاهی و جانوری زمینی، مرگبار خواهد بود.

اگرچه نوعی دیگر از غشای سلولی(مقاوم در برابر خطرات تیتان) می­ تواند از جان سلول­ های زنده در آن محافظت کند. دانشمندان اظهار دارند آکریلونیتریل می­ تواند چنین غشایی را تشکیل بدهد. دانشمندان بر روی دیگر لایه­ های غشایی نام “ازوتوسام”(azotosome) گذاشتند. مدیر بخش اخترزیست ­شناسی مرکز گودارد، در بیانیه ­ای خبری گفت: «توانایی تشکیل یک غشای پایدار برای جداسازی محیط درونی از محیط بیرونی، مسئله ­ای مهم است زیرا به معنی فراهم ­سازی امکان نگه­داری کافی مواد شیمیایی، تا زمان فعل و انفعال آنها با یکدیگر می­باشد. اگر ساختارهای غشا-مانندی توسط آکریلونیتریل تشکیل شوند، می ­توان آنرا قدمی مهم به سوی ایجاد حیات در تیتان تلقی کرد.»

یکی از دانشمندان این مرکز، مارتین کوردینر اضافه کرد: «کشف این ماده شیمیایی مبهم و از نظر اخترزیست­ شناسی، مرتبط(با وجود غشا)، برای دانشمندانی که مشتاقند بدانند حیات بر روی سیارات یخی مانند تیتان نیز شکل می­ گیرد یا نه، بسیار هیجان­ انگیز است. این یافته ­ها کمک شایانی به افزایش دانسته­ های ما در مورد ترکیبات شیمیایی منظومه شمسی می­ کند.» محققان بررسی­ های انجام­ گرفته از این ماده را در مجله Science Advances منتشر کردند.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.