بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از روشی که نور کهکشان های نزدیک به ما را حذف می کند، موفق به مشاهده دقیق نسلی از کهکشان ها شدند که قدمت آنها به سال های اولیه پیدایش کیهان باز می گردد.

تصویری از خوشه کهکشانی آبل 2744

به گزارش بیگ بنگ، این کشف مهم را می توان به عنوان سر نخی کلیدی به حساب آورد که مربوط به مقطعی بسیار مهم از تاریخ کیهان که اطلاعات کمی از آن در دسترس داریم میباشد؛ این مقطع مهم، دوره ی پایان تاریکی و آغاز تابیدن نور در کیهان میباشد. دانشمندان بر این عقیده اند که انرژی کهکشان های اولیه، جهان را که تاریک و از نظر الکتریکی خنثی بود، به جهانی که از خود پلاسما ساطع می کند و دارای یون میباشد تبدیل کرده است. اما این کهکشان های کمرنگ به آسانی قابل مشاهده نیستند.

ریچل لیورمور ستاره شناس دانشگاه تگزاس و همکاران او تصاویر تلسکوپ هابل را با روشی به نام “تجزیه موجک” – چیزی شبیه به نویزگیر هدفون – ادغام کردند که در نتیجه نور دسته های کهکشانی جدیدتر و نزدیکتر از روی عکس محو می شود. این دانشمندان در پیش نویسی از مقاله خود که در وبسایت arxiv.org منتشر کردند نوشته بودند: «تبدیل موجک این امکان را به ما می دهد که یک عکس را در مقیاس های فیزیکی مختلف به اجزای کوچکتر موجود در عکس تجزیه کرده و بعضی از آن ها را حذف کنیم که در نتیجه اجزای کوچکتر مورد نظر در عکس را بتوان به آسانی مشاهده کرد.»

تصویری از خوشه کهکشانی MACS 0416 بعنوان بخشی از پروژه مرزی هابل مورد بررسی قرار گرفت.

جالب اینکه ستاره شناسان در ابتدا مجبورند به خوشه های کهکشانی که با گرانش بسیار قوی خود فضا-زمان را خم می کنند متکی باشند(با تلسکوپ خود به آنها نگاه کنند) که این کار می تواند به عنوان لنزی طبیعی عمل کند که قدرت تجزیه تلسکوپ هابل را بیش از صد برابر افزایش می دهد. با این روش محو کردن نور، لیورمور، استیون فینکلشتاین ستاره شناس دانشگاه تگزاس و جنیفر لوتز ستاره شناس موسسه علوم تلسکوپ فضایی، موفق به یافتن 167 کهکشان شدند که از کهکشان های شناخته شده قبلی 10 برابر نور کمتری را از خود ساطع می کنند. این یافته دلیل محکمی بر نظریه وجود کهکشان هایی اولیه است که کیهان را یونیزه کرده اند. روش های مستقیم تر و بهتری با استفاده از تلسکوپ پیشرفته تر و جدیدتر جیمز وب که قرار است سال 2018 به فضا پرتاب شود، منتشر خوهد شد.