بیگ بنگ: تیمی از اخترشناسان کهکشان ِ عجیبی را شناسایی کردند که مثل برخی از کهکشان‌ها دو سیاهچاله دارد، اما در اطراف ِ یکی از آنها هیچ ستاره‌ای وجود ندارد.

image_3546e-SDSS-J1126-2944به گزارش بیگ بنگ به نقل از رادیو فردا، جولی کامرفورد فیزیکدان دانشگاه کلرادو در جلسه سالانه انجمن نجوم آمریکا در فلوریدا از کشف عجیبی در کهکشانی به نام J1126+2944 که 1.3 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد، خبر داد. جولی کامرفرود گفت تاکنون فقط ۱۲ کهکشان کشف شده که در آنها دو سیاهچاله وجود دارد. کهکشان‌ها معمولا در مرکز خود یک سیاهچاله دارند که ابعاد آنها حدود یک میلیون تا یک میلیارد برابر جرم خورشید است.

اما در این کهکشان، یکی از سیاهچاله‌ها در ابعاد قابل توجهی از سیاهچاله ی دیگر کوچکتر است و ظاهرا هیچ ستاره‌ای پیرامون آن وجود ندارد. سیاهچاله‌ها معمولا توسط تعداد زیادی از ستاره‌ها احاطه شده‌اند، اما این سیاهچاله کاملا خالی به نظر می‌رسد. جولی کامرفورد حدس می‌زند که این سیاهچاله کوچک بر اثر برخورد و ادغام دو کهکشان که در نهایت یک کهکشان واحد را تشکیل دادند، بخش زیادی از جرم خود را از دست داده است. و یا شاید نمونه نادری از سیاهچاله‌های متوسطی است که احتمالا به مرور زمان به یک توده عظیم فضایی مثل سیاهچاله‌های غول پیکر بدل می‌شود.

Black-Holeاختر فیزیکدانان تاکنون وجود سیاهچاله با ابعاد متوسط را که یکی از نکات اصلی این کشف جدید است تایید نکرده‌اند. تخمین زده می‌شود که ابعاد سیاهچاله‌های متوسط حدود صد تا یک میلیون برابر جرم خورشید باشد. جولی کامرفورد برای مطالعات خود در مورد این کهکشان عجیب از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه چاندرا متعلق به ناسا استفاده کرده است. او تاکنون چهار کهکشان کشف کرده که تازه‌ترین موردش این کهکشان عجیب با سیاهچاله‌های متفاوت است.

وی افزود کشف یک سیاهچاله با ابعاد متوسط در این کهکشان جدید دستاورد تازه‌ای از مطالعات اخیر اوست. به گفته خانم کامرفورد، اولین کهکشان دارای دو سیاهچاله در سال ۲۰۰۳ و به طور تصادفی کشف شد. او در سالهای اخیر به طور منظم مطالعه بر روی سیاهچاله‌ها را ادامه داده و معتقد است این کشفیات جدید می‌تواند نکات تازه‌ای را در مورد نحوه شکل‌گیری سیاهچاله‌ها روشن کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: dailymail , sci-news.com