بیگ بنگ: اخترشناسان یک ستاره ی جوان را در فاصله ی 11 هزار سال نوری از زمین کشف کرده اند که می تواند به درک شکل گیری ستارگان عظیم در جهان، کمک کند. ستاره جوان تازه‌ کشف شده، آنقدر حجیم و متراکم است که 30 برابر خورشید جرم دارد و هنوز هم در حال جمع‌آوری مواد از ابرهای مولکولی مادری خود است که به همین دلیل به نظر می‌رسد تا زمانی که به سن جوانی‌ اش برسد، از این هم پرجرم‌تر شود.

تصویری هنری از دیسک اطراف این ستاره جوان و پرجرم که مورد مطالعه قرار گرفت.
تصویری هنری از دیسک اطراف این ستاره جوان و پرجرم که مورد مطالعه قرار گرفت.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا،  این گروه ستاره‌شناسی، که توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه کمبریج هدایت می‌شود، مرحله کلیدی را در تولد یک ستاره بسیار سنگین شناسایی کرده است که این نوع ستاره‌ها به روش مشابه ستاره‌های کوچک مثل خورشید خودمان یعنی از یک دیسک در حال چرخش از گاز و گرد و غبار شکل می‌گیرند. در کهکشان ما، ستاره‌های جوان عظیم که جرم آنها گاهی به هشت برابر جرم خورشید می‌رسد، نکات کلیدی ِ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند تا ستاره‌های کوچک‌تر. دلیلش این است که آنها خیلی سریع شکل می‌گیرند و در جوانی هم از بین می‌روند و همین عمر آنها را از 100 میلیارد ستاره کهکشان راه شیری متمایز می کند؛ به علاوه، این ستاره‌ها معمولا نسبت به ستاره‌های کوچک‌تر فاصله بیشتری از ما دارند.

دکتر جان ایلی، از موسسه ستاره‌شناسی دانشگاه کمبریج که در این تحقیق همکاری کرده گفت: « یک ستاره متوسط همانند خورشید در طی میلیون‌ها سال تکامل و شکل می‌گیرد، این در حالی است که ستاره‌های سنگین با سرعتی نجومی، نزدیک به 100 هزار سال، شکل می‌گیرند. ستاره‌های سنگین همچنین از آنجا که خیلی سریع شکل می‌گیرند، عمر کوتاه‌تری دارند و همین امر موجب می‌شود که در زمانی که در دوران کودکی هستند، از تیررس دانشمندان دور بمانند و در واقع، دانشمندان فرصت زیادی برای رصد آنها ندارند.»

در این مورد جدید نیز، دانشمندان با رصد روی ستاره جدید، جرم این پیش‌ ستاره(protostar) را 30 برابر جرم خورشید تخمین زده‌اند. به گفته این دانشمندان، دیسک اطراف این ستاره جوان نیز از جرم بالایی برخوردار است و بین دو تا سه برابر جرم خورشید ماست. دکتر دانکن فورگان، از دانشگاه سنت‌آندروز و یکی دیگر از دانشمندان این تیم، می‌گوید: «محاسبات نظری ما نشان می‌دهد که دیسک دور این ستاره می‌تواند حتی زیر لایه‌هایی از گاز و گرد و غبار پنهان شده باشد. این دیسک حتی می‌تواند از چیزی که ما تصور می‌کنیم نیز متراکم‌تر باشد؛ تا حدی که به دلیل گرانش بالایش منفجر شود و به چندین جرم آسمانی کم‌وزن‌تر تبدیل شود». جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.