بیگ بنگ: در میان تلاش‌های صورت گرفته برای یافتن حیات بیگانه، دانشمندان هنوز وجود یک تمدن فرازمینی را تأیید نکرده‌اند. یافته‌های یک مطالعۀ جدید نشان می دهد که این موضوع به کمبود عنصر فسفر در کیهان مربوط می شود.

به گزارش بیگ بنگ، فسفر، یازدهمین عنصر رایج در زمین است و وجود آن برای همه موجودات زنده حیاتی می‌باشد. فسفر یکی از شش عنصر شیمیایی کلیدی موجود در سیاره ماست که موجودات زنده بدان وابسته هستند. ناسا در خصوص فسفر بیان داشته است که فسفر به شکل‌گیری زنجیره‌های طولانی نوکلئوتیدی که سبب ایجاد RNA و DNA می‌شوند کمک می‌نماید؛ این عنصر بخشی از فسفولیپیدهای غشای سلولی را تشکیل می‌دهد و یک بلوک ساختمانی از کوآنزیمی با نام  آدنوزین تری فسفات است که بعنوان یک منبع انرژی(ATP )، در سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخترشناسان به دلیل نقش کلیدی این ماده بر حیات بشریت، به تحلیل فسفر موجود در کیهان پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر این عنصر در سایر قسمت‌های کیهان وجود نداشته باشد، احتمال وجود حیات بیگانه اندک خواهد بود. مطالعه جدیدی که در هفته علوم نجوم و علوم فضایی ارائه شد، بیان داشته از آنجا که در کیهان فسفر به ندرت یافت می شود، وجود زندگی به صورتی که ما می‌شناسیم، بعید به نظر می‌رسد.

جین گریوس” محقق این مطالعه، از دانشگاه کاردیف و همکارانش بیان نمودند که تنها دلیل ِ وجود مقادیر کافی از این عنصر در سیاره ما، نزدیکی آن به یک ابرنواختر است. فسفر  زمانی در  یک ابرنواختر شکل می‌گیرد که ستاره‌های عظیم در انتهای عمر خود منفجر شوند، اما محققان دریافتند که ممکن است تمام  ابرنواخترها شرایط مناسبی را برای تشکیل این عنصر فراهم نکنند. و در واقع زمین خوش شانس بوده که  در نزدیکی نوع خاصی از ابرنواخترها قرار گرفته که سرشار از این عنصر بوده است.

این محققان نتیجه‌گیری خود را بر اساس مشاهداتی از  بقایای دو ابرنواختر یعنی، سحابی خرچنگ و ابرنواختر ذات الکرسی آ (Cassiopeia A) ارائه نمودند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد سحابی ذات الکرسی آ از فسفر بیشتری نسبت به سحابی خرچنگ برخوردار است. محققان استدلال نمودند که علت وجود فسفر بیشتر در دومی، انجام واکنش‌های بیشتر در این ابرنواختر و همچنین متراکم و عظیم بودن آن است که به ایجاد ِ فسفر بیشتر انجامیده است، زیرا این ابرنواختر چگالی بیشتری دارد.

یافته‌های این تحقیق نشان می دهد ماده‌ای که در فضا منتشر می‌گردد ممکن است به طور قابل توجهی از لحاظ ِ ترکیبی متفاوت باشد. محققان دریافتند برخی از مواد معدنی حاوی فسفات، مانند آنهایی که در شهاب سنگ‌های زمینی وجود دارد، به اندازۀ کافی واکنش پذیرند و لذا می‌توانند سبب تولید زیست مولکول‌های اولیه گردند. البته اگر فسفر منتشر شده از ابرنواخترها توسط سنگ‌های آسمانی در فضا پخش شوند، محققان از این امر که سیارات جوان در نزدیکی نوع ِ اشتباهی از ابرنواخترهای فاقد فسفر باشند، تعجب خواهند نمود.

گریوس در پایان سخنانش گفت: «درک وجود حیات شبیه به آنچه در زمین وجود دارد در کهکشانی که دچار کمبود فسفر است واقعا دشوار می‌باشد. در واقع وجود چنین حیاتی در جهان خالی از فسفر با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم خواهد کرد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در eurekalert  منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ