بیگ بنگ: انواع مختلفی از مواد آلی شامل کربن هستند، کربن عنصری است که برای حیات ضروری است. اگرچه نسبت به کفایت آن عدم‌قطعیت وجود دارد و فقط نیمی از کربنِ مورد انتظار به شکل خالص بین ستارگان یافت می‌شود. بقیه‌ی کربن از لحاظ شیمیایی محدود به دو فرم اصلی است: آلیفاتیک (چرب) و آروماتیک (معطر). گروهی از ستاره‌شناسان و دانشمندان مواد از استرالیا و ترکیه قیاس‌های آزمایشگاهی را برای غبار بین‌ستاره‌ای تهیه کردند و از نتایجشان برای برآورد مقدار مولکول‌های آلیفاتیک (چرب) در کهکشان راه شیری استفاده کردند.

image e Cosmic Aliphatic Moleculeبه گزارش بیگ بنگ، محققان از دانشگاه نیو ساوت ولز و دانشگاه اِگ با توسعه‌ی پلاسمای حاوی کربن در فضای خلأ که دمای پایینی دارد، فرآیند ترکیب مولکول‌های آلی در جریانات خارجی ستارگان کربن‌دار را تقلید کردند. آنها با استفاده از رزونانس مغناطیسی و اسپکتروسکوپی نشان دادند که ماده با چه قدرتی نور را با یک طول موج فروسرخ خاص جذب کرده که نشان دهنده‌ی کربن آلیفاتیک است.

پروفسور “تیم اسمیت”، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «ترکیب نتایج آزمایشگاهی با مشاهدات رصدخانه‌های اخترشناسی ما را قادر می‌سازد تا مقدار کربن آلیفاتیک را بین خودمان و ستارگان اندازه‌گیری کنیم. پروفسور اسمیت و همکارانش دریافتند که تقریبأ 100 اتم کربن چرب برای هر یک میلیون اتم هیدروژن وجود دارد که بین یک چهارم و نصفی از کربن موجود را گزارش می‌دهد.

پروفسور اسمیت افزود: «در کهکشان راه شیری، این مقدار تقریبأ برابر با 10 میلیارد تریلیون تریلیون تن مادۀ چرب یا معادل ِ 40 تریلیون تریلیون تریلیون قالب کره است. این چربی در فضا شبیه چیزی نیست که بخواهید بر روی نان تُست بمالید. این چربی کثیف و احتمالأ سمی است و فقط در محیط فضای بین‌ستاره‌ای تشکیل می‌شود. چنین ماده‌ی آلی – ماده‌ای است که در سیستم‌های سیاره‌ای قرار دارد – خیلی فراوان است.»

دانشمندان اکنون قصد دارند کفایت کربن آروماتیک(معطر) را بسنجند که نیازمند کارهای چالش‌برانگیزتری در آزمایشگاه است. با تعیین مقدار هر نوع کربن در غبار میان‌ستاره‌ای، دانشمندان قادر خواهند بود دقیقأ تشخیص دهند چه مقدار از این عنصر برای تشکیل حیات، موجود است. این مطالعه به طور علمی در اطلاعیه‌های ماهیانه‌ی انجمن ستاره‌شناسی سلطنتی منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ