1368695965

بیگ بنگ: این تصویر تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان مارپیچی مسیه 83 که یک کهکشان مارپیچی است را نشان می دهد. مرکز این کهکشان اسرار آمیز و غیر عادی است، سیاهچاله بزرگ مرکز آن تنها نیست.این کهکشان دارای یک پدیده غیر عادی است و اندازه هسته آن دو برابر کهکشان های مشابه اش است.این پدیده غیر عادی در کهشکان همسایه ما یعنی آندرومدا نیز مشاهده شده است ولی این تنها موردی است که یک قرص نامتعادل از ستاره ها به دور دو هسته ی سیاهچاله می چرخد.

6a00d8341bf7f753ef01a510a10f73970c-800wiتصویری از کهکشان مسیه 83، این تصور در 9 ژانویه 2014  در جلسه 223  انجمن نجوم آمریکا  منتشر شده است.
این منطقه مرکزی بسیار عجیب است و جایی استنباط می شود که دو جز مرکزی هسته کهکشان قرار دارند. حدس زده می شود قسمتی از مرکز هسته کهکشان با حرکت های ترازی همراه باشد.هسته دوم هنوز مشاهده نشده است.اما وجود آن با مطالعه جرم پخش شده در کهکشان تشخیص داده شده است. مسیه 83 در فاصله 15 میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی هیدرا واقع شده است.

کهکشان های مارپیچی طیف وسیعی از ساختار خود را نمایش می دهند برای مثال ویژگی های بازوهای محکم مارپیچی  و نوار ستاره ای مسیه آن باعث طبقه بندی اش بعنوان یک کهکشان میله ای می شود. این میله ها فرآیندی مانند انتقال گاز به مرکز کهکشان یا تغذیه آن را بر عهده دارند که در نهایت منجر به ستاره سازی می شود. این گازها برای تغذیه مناطق مرکزی کهکشان نیز به کار می روند و در مناطق مرکزی کهکشان بسیار درخشان و فعال هستند.
همچنین این اواخر در مسیه 83 شاهد، شش انفجار ابر نواختری بودیم، این کهکشان در تاریخ خود شاهد تقریبا 300 انفجار ابر نواختری بوده است. این کهکشان قدیمی حدود 3000 خوشه ستاره ای دارد که برخی از آنها زیر 5 میلیون سال عمر دارند. این تصویر به وسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است و در تصویر کهکشان خطوط گرد و غبار تاریک به همراه گازهای سرخ و ستاره های جوان به رنگ آبی دیده می شوند. این کهکشان به اندازه نیمی از کهکشان راه شیری است.

نوشته شده توسط عضو پیوسته:  رامین

منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.