بیگ بنگ: بررسی عدسی گرانشى ضعیف مربوط به نور جفت کهکشان ها از رشته های ماده تاریک حکایت دارد که آنها را در کنار هم نگه داشته است.

این تصویر نشان می دهد که یک جفت کهکشان با تاری از ماده تاریک به یکدیگر پیوند خورده اند.

به گزارش بیگ بنگ، تصویر ترکیبی جدیدی که توسط محققان دانشگاه واترلو در اونتاریوى کانادا تهیه شده، از شواهدی حکایت دارد که کهکشان ها با تاری از ماده تاریک به هم وصل شده اند. تار کیهانی ِ ماده تاریک ماهیتی گریزان و گیج کننده دارد، اما محققان دانشگاه واترلو با بررسی یک عدسی گرانشى ضعیف از وجود آن باخبر شده اند.

اخترشناسان از رویدادهای عدسی گرانشى برای مطالعه نور کهکشان های دور دست به زمان انحراف پرتوها در اثر ساختارهای کهکشانی بزرگ استفاده می کنند. اما گرانش اجرام کیهانی کوچکتر نیز می تواند باعث خم شدن نور شود؛ خب رشته های ماده تاریک هم از این قضیه مستثنی نیستند. محققان با مشاهدات تلسکوپ کانادا – فرانسه – هاوایی به بررسی 23000 جفت کهکشان واقع در فاصله 4.5 میلیارد سال نوری پرداختند. دانشمندان به نشانه هایی از اعوجاج نور کهکشانی دست یافته اند.

تصویر ترکیبی از جفت کهکشان ها از وجود عدسی گرانشى ضعیف و رشته های ماده تاریک میان کهکشان ها پرده بر می دارد. مایک هادسون، استاد اخترشناسی در دانشگاه واترلو خاطر نشان کرد: محققان به مدت چندین دهه وجود رشته های ماده تاریک را میان کهکشان هایی پيش بینی می کردند که بعنوان ابر ساختارهای تار مانند عمل کرده و کهکشان ها را به یک دیگر پیوند می دهند. اما این عکس پای فراتر از پیش بینی ها می گذارد و امکان مشاهده و اندازه گیری را به ما میدهد.

سث اپس، محقق و دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه واترلو در پایان گفت: ما با استفاده‌ از این روش نه تنها می توانیم ببینیم که این رشته های ماده تاریک در جهان وجود دارند، بلکه از میزان نقش این رشته ها در پیوند دادن کهکشان ها به یکدیگر نیز اطلاع می یابیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.