بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از محققان، به تازگی نشانه هایی از گاز متان بر شهاب سنگهای مریخی یافته است که می‌تواند نشانه‌ ی حیات در سیاره ی سرخ باشد.

LinkClick.aspxبه گزارش بیگ بنگ، محققان نمونه هایی از 6 شهاب سنگ با منشاء مریخی را مورد مطالعه قرار دادند؛ این شهاب سنگ ها شامل نسبت مساوی از گاز و همچنین ترکیب ایزوتوپی یکسانی با اتمسفر مریخ بودند، نکته ی جالب این است که در تمامی این 6 نمونه گاز متان یافت شد. استخراج متان از شهاب‌سنگ‌های مریخی محققان ناسا را به وجد آورد، زیرا وجود متان که منبع غذایی مهمی است، می تواند غذای گونه ای از حیات در لایه های زیر سطح مریخ باشد. مسلما این یافته ها می تواند برای دانشمندان در حوزه اختر زیست شناسی و مدل ها و آزمایشات آنها مفید باشد و آنها را در درک بهتری از احتمال بودن حیات در زیر سطح مریخ یاری رساند.

جان پارنل پروفسور دانشگاه آبردین درباره ی این تحقیقات گفت: « کشف متان در جو مریخ یکی از هیجان‌انگیزترین موضوعات در تحقیقات دانشمندان است. ماموریت های اخیر و در حال اجرای ناسا و آژانس فضایی اروپایی هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستند. اما هنوز خیلی مانده تا منشاء این متان و اینکه آیا واقعا در مریخ وجود دارد، بطور قطع مشخص نیست. البته این تحقیقات، شواهدی قوی را فراهم کرده که نشان دهد، صخره های بر روی مریخ شامل منابع بزرگ ذخیره متان هستند.»

پژوهشگران احتمال می دهند گاز متان در نتیجه واکنش آب، آهن و مواد معدنی حاوی منیزیوم نیز تولید شده باشد، وجود گاز متان الزاما حیات در مریخ را تایید نمی کند، اما می تواند منبع غذایی مناسبی برای حیات میکرو ارگانیسم ها بر سطح مریخ باشد. در کره زمین نیز در شرایط سخت میکروارگانیسم ها برای تنفس به جای اکسیژن از متان استفاده می کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.