بیگ بنگ: یک گروه بین‌المللی از ستاره‌شناسان یکی از درخشان‌ترین کهکشهان‌های دوردست را رصد کرده و موفق شدند تا از آن عکس بگیرند. این اکتشاف احتمالا به واسطه‌ی رویداد همگرایی گرانشی امکان‌پذیر شده است.

در عکسی که از BG1429+1202 مشاهده می‌کنید اثر همگرایی گرانشی باعث بزرگنمایی به اندازه‌ی 9 برابر شده است.

به گزارش بیگ بنگ، این رویداد به این گونه عمل می‌کند که کهکشانی بیضوی و عظیم در راستای دید  کهکشان تازه کشف شده‌ی BG1429+1202 قرار گرفته است. کشش گرانشی این کهکشان عظیم باعث شده که  پرتو‌های ساطع شده نور از BG1429+1202 خم شده و بزرگنمایی شوند. رویداد همگرایی گرانشی باعث پدید آمدن تصاویری از چهار سایز مختلف از این کهکشان شده است. یکی از این تصاویر دارای بزرگنمایی 9 برابر است.

روی مارکز چاوز، دانشجوی دکترای موسسه اخترفیزیک از جزایر قناری، بخشی از دانشگاه از لا لاگونا در خبری که منتشر شده می‌گوید: این کهکشان یکی از کهکشان‌های نادر تاکنون شناخته شده‌ای است که روشنایی ظاهری و درخشندگی ذاتی بالایی دارند. مشاهدات به ما اجازه داده است تا ویژگی‌های اصلی آن را در زمان بسیار کوتاهی مشخص کنیم.

کهکشان BG1429+1202 در فاصله‌ی 11.4 میلیارد سال نوری از ما قرار گرفته است. از این کهکشان اشعه‌های لیمان آلفا ساطع می‌شود که نشان می‌دهند ستارگان آن 2.3 میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند. اشعه‌های آلفا ریمان از درخشان‌ترین اشعه‌های رنج  فرابنفش هستند و BG1429+1202 یکی از بزرگترین منابع تولید این اشعه ها است که تاکنون از آن تصویر برداری شده است. بیشتر اجسام کشف شده‌ در رنج پرتوهای لیمان آلفا دچار همگرایی گرانشی شده‌اند.

لنزهای گرانشی با افزایش توان عکسبرداری ستاره‌شناسان همچون دومین، سومین و چهارمین تلسکوپ‌ها در اکتشافات نجومی عمل می‌کنند. اسماعیل پرز فورنون که محقق IAC-ULL است می‌گوید: ما قادر به انجام تحقیقاتی می‌باشیم که بدون وجود همگرایی گرانشی غیر ممکن بود. در عمل مانند این است که با یکی از تلسکوپ‌های عظیم آینده همچون تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی رصد می‌کنیم. محققان نتایج اکتشافات خود را در مجله‌ی اخترفیزیک منتشر کرده‌اند.