بیگ بنگ: در 25 ژانویه 2004، مریخ نورد فرصت (Oppurtunity) پا به سطح مریخ گذاشت و امروز دهمین سالگرد فرود آن است. اگرچه، ماموریت این کاوشگر در آغاز برای 90 روز مریخی کار و پیمودن حدود ۶۰۰ متر برنامه ریزی شده بود اما اکنون پس از 3500 روز مریخی، این کاوشگر هنوز هم فعالانه به اکتشاف در سیاره سرخ می پردازد.

PIA17759_r950insetاین عکس پانوراما توسط خود مریخ نورد “فرصت” در اوایل سال 2014 گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، این کاوشگر که سال‌ها پس از به پایان رسیدن وقت رسمی ماموریتش با قدرت به کار خود در مریخ ادامه می‌دهد، مسیر دو کیلومتری لبه دهانه «اندوور» را  برای 22 ماه مورد ارزیابی قرار داد. در جدیدترین پژوهش، این مریخ نورد از وجود آب در مریخ پرده برداشت و سنگ عجیب مریخی را مورد آنالیز قرار داد، تا همچنان سر زنده به کاوش و جستجو در سیاره سرخ ادامه دهد.

کشف آب در مریخ

این کاوشگر با ارسال جدید‌ترین تصاویر از سطح مریخ، بار دیگر فرضیه حیات روی سیاره سرخ را قوت بخشید. طبق آخرین گزارش دوربین فوق‌العاده قدرتمند و دیجیتال 360 درجه کاوشگر «فرصت» با ارسال تصاویر پانوراما و 800 عکس کاملاً جدید، آثار و نشانه‌های کاملاً مشهود و مستندی را از وجود آب در مریخ به ثبت رساند. دانشمندان و محققان آمریکایی بر این باورند این بار می‌توان به وجود حیات در سیاره مریخ از دیدگاه کاملاً جدی امیدوار بود. مریخ نورد «کنجکاوی» (curiosity) نیز با اجرای آزمایش‌های مختلف در خصوص مواد تشکیل دهنده خاک مریخ، امکان حیات در آن را بررسی کرده بود.

Opportunity-Sol-3197E1a_Ken-Kremer1

«ری آرویدسون» از دانشمندان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در خصوص تصاویر ارسالی جدید از سیاره مریخ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران محلی اعلام کرد: شواهد آب در سیاره سرخ همانند آب در کره خاکی ‌ما دیده می‌شود و فرضیه امکان حیات را تأیید می‌کند. همچنین دانشمندان بر این باورند که میلیاردها سال پیش، دریاچه‌های گسترده‌ آب بر سطح مریخ وجود داشتند اما به تدریج آب موجود منجمد شده است. با این حال تحقیق‌ها برای اثبات حیات در مریخ ادامه دارد.

سنگ اسرار آمیز در کنار فرصت

یک سنگ اسرارآمیز به ناگهان جلوی مریخ‌نورد «فرصت» ظاهر شد. این سنگ عجیب مریخی در ۸ ژانویه امسال بوسیله فرصت در نقطه‌ای که ۱۳ روز پیش چنین چیزی در آن و جود نداشت، شناسایی شد. این صخره که دانشمندان آن را «جزیره قله‌ای» نامیده‌اند در بیرون به رنگ سفید و در میانه به رنگ سرخ است و پس از آن ظاهر شد که «فرصت» تازه یک مریخ‌نوردی کوتاه را تمام کرده بود.

استیو اسکوایرز دانشمند سرپرست این مریخ‌نورد در دانشگاه کورنل در ایتاکا ی نیویورک در یک جلسه به مناسبت دهمین سالگرد قرار گرفتن «فرصت» بر روی مریخ گفت: «این سنگ شبیه یک دونات ژله‌ای است که ناگهان در نقطه‌ای که تا به حال مریخ‌نورد در آن نگشته بود، ظاهر شده است. این صخره عجیب در نقطه‌ای روی «ستیغ مریخ» به موازات دیواره «دهانه ایندیور» قرار دارد که فرصت در حال گذراندن زمستان مریخی در آن است. نگاه دقیق‌تر به آن با استفاده از ابزارهای روباتی قرار گرفته بر روی «فرصت» تعجب حتی بیشتری را برانگیخت. این سنگ میزان بالایی از گوگرد و میزان بالایی از منیزیم دارد. میزان منگنز در این صخره بسیار بالاتر از هر چیز دیگری است که ما بر روی مشاهده کرده‌ایم. من نمی‌دانم این تفاوت در ترکیبات چه معنایی دارد. ما کاملا در این باره سردرگم هستم، ما زمانی هیجان‌انگیز را می‌گذرانیم.»

marsعکسی از سنگی که ناگهان در کنار مریخ نورد “فرصت” ظاهر شد

اسکوایرز گفت دانشمندان هدایت‌کننده مریخ‌نورد دو نظریه کاری درباره چگونه ظهور این اسرارآمیز این جزیره قله‌ای در نزدیکی فرصت دارند. یک نظریه می‌گوید این سنگ قطعه‌ای از خرده‌ریزهایی فضایی از یک دهانه برخوردی در جایی نزدیک به مریخ‌نورد است که اتفاقا به جلوی فرصت افتاده است. نظریه دیگر دیگر این است که این صخره در هنگامی یکی از رانش‌های این وسیله بر روی مریخ با درنتیجه برخورد یکی از شش چرخ این مریخ نورد بیرون افتاده است.

Opportunity-Route-map_Sol-3540_Ken-Kremerنقشه ای از مسیر طی شده ی مریخ نورد “فرصت” از سال 2004 تا سال 2014

این مریخ‌نورد تاکنون نزدیک به 39 کیلومتر در سیاره سرخ حرکت کرده و اخیرا رکورد طی مسیر یک دستگاه آمریکایی در فضایی خارج از زمین را شکسته که تا پیش از این در اختیار کاوشگر ماهنورد آپولو 17 با رکورد 35.74 کیلومتر در سطح ماه قرار داشت. اگر فرصت به ماموریت خود ادامه دهد در نهایت می‌تواند رکورد جهانی طی مسیر در جهان خارجی را که در سال 1973 توسط ماهنورد «لنوخود 2» شوروی با طی 42 کیلومتر ثبت شده، بشکند.

مطالعه بیشتر : apod , universetoday , Opportunity , dailygalaxy