بیگ بنگ: هر روز به لطف ماموریت ها و تجهیزات فضایی و زمینی می توانیم از بسیاری از رویدادهای نجومی و فضایی آگاهی پیدا کنیم. در این پست 10 عکس زیبا انتخاب شده که توجه شما را به آنها جلب می کنیم.

سحابی خرچنگ

نگاهی جدید به سحابی خرچنگ

در این نمای خیره کننده به عمق سحابی خرچنگ می نگریم که در فاصله ی 6500 سال نوري از زمین واقع شده، قلب تپنده ی بقایای یکی از تاریخی ترین ابرنواخترها، بقایای یک انفجار ستاره ای که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. بخش داخلی پالس های تابشی منظم می فرستد و نیز یک سونامی از ذرات باردار که در میدان های مغناطیسی جای گرفته اند را منتشر میکند.

ستاره ی نوترونی که در مرکز سحابی خرچنگ قرار گرفته جرمی برابر با جرم خورشید دارد، اما در محیطی فوق العاده متراکم فشرده شده که سراسر آن تنها چند مایل است. این ستاره ی نوترونی 30 بار در ثانیه می چرخد و از خود پرتوهای انرژی قابل تشخیص ساطع می کند که باعث می شود به نظر آید در حال تپیدن است. این نمای خیره را تلسکوپ فضایی ثبت کرده است.[NASA]

سلفی جدید مریخ نورد کنجکاوی

کنجکاوی عکس سلفی جدید گرفت

این سلفی را مریخ نوردِ کنجکاوی ناسا، در 11 مه 2016 به ثبت رساند که این کاوشگر را در سایت حفاری اوکوروسو(Okoruso) در پایین کوه شارپ، نشان می دهد. این منظره از کنار هم قرار گرفتن تصاویر متعددی بدست آمده که توسط دوربین روی بازوی مریخنورد گرفته شده است (یکی از 17 دوربین روی مریخ نوردِ کنجکاوی ).[NASA]

لحظه ی تولد یک ستاره

ثبت لحظه ی تولد یک ستاره

تلسکوپ هابل تصویری از لحظه ی تولد یک ستاره در فاصله 2280 سال نوری را به تصویر کشید. ستاره IRAS 14568-6304 در این تصویر در هاله‌ای از نور طلایی به تصویر کشیده شده و ماده گاز مانندی را منتشر می‌کند که در نهایت در ابری از گاز و غبار می‌سوزد و جلوه زیبایی به ستاره می‌دهد.[ESA]

کهکشان نامنظم UGC 4879

کهکشان نامنظم

بارش ستارگان پراکنده ای که در این تصویر از تلسکوپ هابل می بینید، کهکشانی به نام UGC 4879 را تشکیل می دهد. این‌ یک کهکشان کوتوله نامنظم است و همانگونه که از نامش مشخص است، این نوع کهکشان ها اندکی کوچک تر و به هم ریخته تر از دیگر اقوام کیهانی خود هستند. همچنین فاقد بازوهای باشکوه کهکشان های مارپیچی و نیز انسجام انواع کهکشان های بیضوی هستند.[spacetelescope]

سحابی مسیه 17

نمایی جذاب از یک سحابی رنگین

در مرکز این سحابی چه اتفاقی می‌افتد؟ بادها و تابش ستاره‌ای این کارخانه‌ی ستاره‌ساز را به این شکل در آورده است. این سحابی که با عنوان مسیه 17 (M17) شناخته می‌شود در فاصله‌ی 5,500 سال نوری قرار دارد و در صورت‌فلکی کمان‌دار جای دارد. در آن فاصله، این میزان از پهنای میدان دید بیش از 100 سال نوری گسترده است. این تصویر واضح، ترکیبی، و رنگی با بهره‌گیری از داده‌های تلسکوپ‌های فضایی و مستقر در زمین، جزئیات کم‌فروغی از مناطق گاز و غبار ابرها، در برابر ستاره‌های مرکز کهکشان راه‌شیری در پس‌زمینه، به ارمغان آورده است.[apod]

شفق قطبی بر فراز ایسلند

ققنوس سبزی که در آسمان ایسلند پدیدار شد

یکی از شب های آرام پایان ماه سپتامبر بود. در ساعت ۳.۳۰ بامداد به وقت ایسلند، زمانی که همه ی تماشاگران شفق قطبی به خانه رفته و بیشتر شفق های آن شب نیز ناپدید شده بودند، ناگهان توده ی تازه ای از ذرات از فضا رسید و یک بار دیگر جو زمین را روشن کرد. یکی از ره آوردهای نامنتظره ی این شفق ناگهانی، پدیدار شدن پیکره ای آشنا در آسمان بود که همانندی چشمگیر و جالبی با یک ققنوس غول پیکر داشت. دوربین آماده بود و دو عکس سریع از آسمان و سپس یکی هم از زمین گرفته شد. در پس زمینه ی چشم انداز زمینی، کوه هلگافل دیده می شود و در پیش زمینه هم رود کوچک کالدا؛ که هر دو در فاصله ی حدود ۳۰ کیلومتری شمال ریکیاویک، پایتخت ایسلند قرار دارند.[apod]

منزلگاه ستارگان سنگین فلزی

منزلگاه ستارگان سنگین

این خوشه ی ستاره ای کروی 10.5 میلیارد ساله، بنام NGC6496، منزلگاه ستارگان سنگین فلزی است. ستارگانی که این خوشه ی کرویِ پر شکوه را تشکیل می دهند، توسط نسبت های بسیار بیشتری از فلزات(عناصری سنگین تر از هیدروژن و هلیم که به گونه ای عجیب به عنوان فلزات در علم نجوم شناخته می شوند) در مقایسه با ستارگان یافت شده در سایر خوشه ها، غنی شده اند.[NASA]

نگاهی به ابرهای مشتری

محققان آمریکایی با استفاده از یک تلسکوپ رادیویی توانستند اعماق اتمسفر سیاره ی مشتری را بررسی کنند. در این کاوش که تا چندین کیلومتر در عمق اتمسفر مشتری را شامل می شود، تلسکوپ Very Large Array) VLA) آثاری از وجود آمونیاک را در سیستم های گازی پویای موجود در سطح زیرین اتمسفر مشتری، از جمله سطوح زیرین لکه قرمز مشتری که در واقع یک طوفان عظیم گازی با حداقل عمر 400 سال است، شناسایی کرد.

زوم در ابرهای طوفانی مشتری

دانشمندان با استفاده از اطلاعات این کاوش، جزییات بسیار دقیقی از جمله مناطق مختلف، خصوصیات آب و هوایی، گردبادها و حتی وضعیت لکه قرمز مشتری را بررسی کردند. بر اساس این تحقیقات فشار اتمسفر کره مشتری 12 برابر فشار اتمسفر کره زمین است.گاز آمونیاک در سطح مشتری در قالب یک توده متراکم به شکل موج حرکت می کند و در ارتفاعات بالا از تراکم آن کاسته می شود.[sci-news]

نصب آخرین قطعه از بزرگترین رادیو‌تلسکوپ جهان

چین آخرین قطعه از آنچه قرار است به بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان تبدیل شود را نصب کرد، تلسکوپی که قرار است از ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز کند. تلسكوپ 500 متري FAST،‌ وسعتي برابر 30 زمين فوتبال دارد و قرار است از آن براي اكتشاف فضا و جستجو براي حيات فرازميني استفاده شود. تكميل اين پروژه تاكنون 180 ميليون دلار هزينه به بار آورده‌ است.

تصویری از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین