بیگ بنگ: مطالعات جدید محققان انبساط کیهان را تایید می کند. با این وجود، اندازه‌گیری‌های مختلف میزان سرعت ِ انبساط کیهان را متغیر نشان می دهد. آیا این بدان معناست که ما برای درک اتفاقات به فیزیک جدیدی نیاز داریم؟

به گزارش بیگ بنگ، پژوهش اخترشناسان نشان می دهد که فرایند انبساط کیهان ادامه دارد و برای پی بردن به عوامل و دلایل دخیل در این کار باید دامنه دانش‌مان را گسترش بدهیم. در واقع، یافته‌های اخیر محققان ناسا نشان می دهد که شاید برای توضیح ناهمخوانی میان اندازه‌گیری‌های انبساط کیهان به فیزیک جدیدی نیاز داشته باشیم. میزان انبساط کیهان که «ثابت هابل» نامیده می شود، گویای آن است که اندازه جهان در حال بزرگ شدن است؛ اما هیچکس نمی تواند با قطعیت درباره سرعت آن نظر بدهد. میزانِ پذیرفته شده فعلی قدری بیشتر از 70 کیلومتر بر ثانیه در هر مگاپارسک هست. (هر مگاپارسک برابر است با ۳٫۲۶ میلیون سال نوری) اما مطالعات اخیر نشان می دهد که سرعت انبساط بیشتر از آن بوده و برخی دیگر هم به کُندتر بودن روند انبساط تاکید دارند.

«آدام ریس» برنده جایزه نوبل از موسسه علوم تلسکوپ فضایی(STScI) و دانشگاه جانز هاپکینز گفت:«جامعه فیزیک در حال حاضر با چالش‌های زیادی برای درک این ناهمخوانی دست و پنجه نرم می کند.»  ریس یکی از محققانی بود که به منظور اندازه‌گیری انبساط کیهان به مطالعۀ ستارگان متغیر قیفاووسی و ابرنواختر «نوع la» پرداخت. ریس و همکارانش از جمله «استفانو کاسرتانو» از موسسه علوم تلسکوپ فضایی که در دانشگاه جانز هاپکینز هم فعالیت می کند، با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل به بررسی مجدد این ستارگان پرداختند تا داده‌هایی را درباره ستارگان  متغیر قیفاووسی بدست آورند. این ستارگان 6000 تا 12000 سال نوری با ما فاصله دارند. آنان نحوه تغییر موقعیت این ستارگان را با توجه به هر چرخش زمین به دور خورشید اندازه‌گیری کردند.

ریس در خبری اظهار داشت: «ما جداییِ میان دو ستاره را اندازه می گیریم، نه فقط در یک نقطه روی دوربین، بلکه بیش از هزاران برابر؛ این کار خطای اندازه‌گیری را کاهش می دهد.» آخرین یافته‌های آنان که برای انتشار در مجله The Astrophysical مورد پذیرش قرار گرفته، به اندازه‌گیری متفاوتی در خصوص ثابت هابل تاکید دارد که بخاطر دستگاه‌های مورد استفاده‌شان از دقت بیشتری برخوردار است. کار آنان فقط به اینجا ختم نمی شود. تیم محققان سعی دارند اندازه‌گیری‌های خود را به کمک داده‌های هابل و رصدخانه فضایی گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا بهبود بخشند. کاسرتانو افزود: «این اندازه‌گیری می تواند ناهمخوانی‌های گذشته را از بین ببرد.» ریس و تیمش هنوز نمی دانند که چه عاملی باعث این ناهمخوانی می شود. پی بردن به این قضیه می تواند نشان دهد که احتمالا ما به فیزیک جدیدی برای سر در آوردن از این قضیه نیاز داریم.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.