تصویر نجومی روز: چرخش سریع یک کهکشان

بیگ بنگ: دلیل چرخش پُر سرعت این کهکشان چیست؟ خب برای شروع، حتی شناسایی نوع کهکشان UGC 12591 نیز کار دشواری است زیرا دارای خطوط تیره گرد و غبار مثل یک کهکشان مارپیچى میباشد؛ همزمان نوعی برآمدگی پراکنده از ستارگان در آن دیده می شود. بر خلاف تصورات، مشاهدات نشان می دهد که کهکشان UGC 12591 با سرعتی در حدود ۴۸۰ کیلومتر بر ثانیه می چرخد؛ تقریباً دو برابر سریع تر از راه شیری خودمان.

این کهکشان سریع ترین آهنگ چرخش را به خود اختصاص می دهد. جرم مورد نیاز برای کنار هم نگه داشتن کهکشانی که با این سرعت می چرخد، چند برابر جرم کهکشان راه شیری میباشد. سناریوهای پیشرو درباره این کهکشان عبارتند از رشد کُند با به هم پیوستن ماده پیرامون، یا رشد سریع از طریق برخوردهای کهکشانی است. باید منتظر مشاهدات آتی بود. نوری که ما امروز از کهکشان UGC 12591 می بینیم مربوط به ۴۰۰ میلیون سال پیش است، یعنی این کهکشان ۴۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و این یعنی زمانی که نخستین درختان در حال گسترش بر روی زمین بودند.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: apod

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.