تصویر نجومی روز: کهکشان حلقه- قطبی NGC 660

بیگ بنگ: کهکشان NGC 660 در این عکس برجسته کیهانی نشان داده شده است. ظاهر عجیب و غریب NGC 660 که در فاصله ی بیش از ۴۰ میلیون سال نوری از زمین در مرز صورت فلکی ماهی قرار دارد آن را به شکل یک کهکشان حلقه- قطبی نشان می دهد.

کهکشان های حلقه- قطبی که نوع نادری از کهکشان هستند شامل جمعیت بزرگی از ستارگان، گاز و گرد و غبار میباشند که در حلقه هایی با انحراف شدید از صفحه ی قرص کهکشانی می چرخند. این پیکره بندی عجیب و غریب می تواند در اثر گیر انداختن مواد در هنگام عبور یک کهکشان دیگر ایجاد شده باشد، بصورتی که بقایای گیر افتاده در نهایت در یک حلقه ی چرخشی به صف درآمدند. این فعل و انفعال گرانشی شدید می تواند علت ایجاد مناطق ستاره ای متمایل صورتی رنگ در طول حلقه ی NGC 660 باشد. همچنین اجزای حلقه-قطبی می‌توانند با محاسبه تأثیر گرانشی ماده‌ تاریک بر چرخش حلقه و قرص، برای کشف شکل هاله‌ی ماده‌ی تاریک نامرئی کهکشان مورد استفاده قرار گیرند. حلقۀ این کهکشان که از قرص کهکشان گسترده‌تر است بیش از ۵۰ هزار سال نوری پهنا دارد.

نویسنده این مطلب : سحر الله وردی ، کارشناس مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به علوم مختلف از جمله نجوم، کیهان شناسی و فیزیک می باشد و به عنوان نویسنده و مترجم متون تخصصی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.