تصویر نجومی روز: کهکشان گراز ماهی از دید هابل

بیگ بنگ: چه اتفاقی برای این کهکشان مارپیچی در حال وقوع است؟ درست چند صد میلیون سال پیش، NGC 2936 که بالاتر از دو کهکشان بزرگ شناخته شده است یک کهکشان مارپیچ نرمال بود – که با چرخش خود ستارگان را ایجاد می کرد – و کار خودش را می کرد، اما بعدا به کهکشان بیضوی حجیم NGC 2937 در پایین خیلی نزدیک شد و در آن غرق شد.

کهکشان NGC 2936 که گراز ماهی نیز نامیده می شود نه تنها شکسته شده، بلکه با تعامل گرانشی در نزدیکی منحرف شده است. انفجاری از ستاره های آبی جوان بینی ِ کهکشان گراز ماهی در سمت راست کهکشان بالایی را تشکیل می دهد، در حالی که مرکز مارپیچ شبیه چشم به نظر می رسد. به نوبت، جفت کهکشان که با یکدیگر Arp 142 نامیده می شوند و گویی شبیه پنگوئنی هستند که از تخمش محافظت می کند. در هر صورت، خطوط پیچیده ای از گرد و غبار تیره و جریانی از ستارگان ِ آبی روشن این کهکشان را در سمت راست پایین دنبال می کنند. این تصویر برجسته که Arp 142 را با جزئیات بی سابقه ای نشان می دهد توسط ِ تلسکوپ فضایی هابل در سال گذشته گرفته شده است. کهکشان Arp 142 حدود ۳۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی مار آبی(هیدرا) جای دارد. ظرف یک میلیارد سال آینده یا بیشتر، این دو کهکشان احتمالا بصورت یک کهکشان با یکدیگر ادغام می شوند.