در میان خوشه کهکشانی آبل ۳۷۰

بیگ بنگ: در فاصلۀ تقریبیِ ۴ میلیارد سال نوری، خوشه کهکشانی عظیم آبل ۳۷۰ وجود دارد و همانطور که در این عکس فوری تلسکوپ هابل مشخص است، تحت سلطه دو کهکشانِ بیضوی غول پیکر قرار دارد و تحت هجوم کمان های کم نور قرار می گیرد.

کمان های آبی رنگِ کم نورتر همراه با کمان اژدها در پایین سمت چپ تصاویری از کهکشان هایی هستند که دورتر از آبل ۳۷۰ قرار دارند. نور آنها که دو برابر دورتر است در اثر جرم گرانشیِ عظیم این خوشه که تحت سلطۀ ماده تاریک قرار دارد بزرگنمایی و تحریف شده است. این پدیده که همگرایی گرانشی نام دارد باعث می شود نگاهی اجمالی بر کهکشان های موجود در جهان اولیه، داشته باشیم. فضا- زمانِ پیچ و تاب خورده را برای اولین بار اآلبرت اینشتین یک قرن پیش پیش بینی کرد.

در پیش زمینۀ تصویر سمت راست پایین یک ستاره درخشان از کهکشان راه شیری خودمان جای دارد که به همراه خوشه کهکشانی آبل ۳۷۰ در صورت فلکی نهنگ قرار گرفته است. این خوشه آخرین خوشه از میان شش خوشۀ کهکشانی است که اخیرأ در پروژه میدان های مرزی هابل معرفی شده اند.

1. اميدشه بور گفت:

درود . شگفت انگیز بود . خسته نباشد خواهر گرامی خانم سحر الله وردی