نبرد آنتن کهکشانی

بیگ بنگ: در فاصلۀ ۶۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی جنوبی کلاغ، دو کهکشان بزرگ در حال ادغام با یکدیگر هستند. ستاره ها در دو کهکشان NGC 4038 و NGC 4039 در اثر تغییر و تحولات عمده که به مدت صدها میلیون سال طول کشیده با یکدیگر برخورد می کنند.

اما ابرهای بزرگ این کهکشان ها حاوی گاز مولکولی و گرد غبار است که اغلب با یکدیگر برخورد می کنند و مرحلۀ شدیدی از تشکیل ستارگان را ایجاد می کنند. این منظرۀ حیرت آور که ۵۰۰ هزار سال نوری وسعت دارد خوشه های جدید ستارگان و ماده هایی را نشان می دهد که در اثر نیروهای جزر و مدی گرانشی از صحنۀ برخورد بیرون رانده شده اند. این عکس موزاییکی فوق العاده با استفاده از داده های بدست آمده از تلسکوپ زمینی سوبارو که جریانات جزر و مدی در حال محو شدن و بزرگ مقیاس را به تصویر می کشد و همچنین با استفاده از داده های بدست آمده از تلسکوپ فضایی هابل دربارۀ جزئیات هسته های درخشان کهکشانی ایجاد شده است. محققان بخاطر ساختارهای کمانی گسترده به این جفت کهکشان، لقب “آنتن” را داده اند.