نمایی نزدیک از یک کهکشان کوچک

بیگ بنگ: کهکشان های مارپیچی بزرگ خیلی باشکوهند. خوشه های ستاره ای جوان و آبی آنها و مناطق تشکیل ستارۀ صورتی رنگ در طول بازوها قطعأ توجه شما را به خود جلب می کنند. اما کهکشان های نامنظم کوچک نیز ستاره هایی را تشکیل می دهند، مثل کهکشان NGC 4449 که تقریبأ ۱۲ میلیون سال نوری فاصله دارد.

این جهان جزیره ای کوچک که کمتر از ۲۰ هزار سال نوری گجستردگی دارد از لحاظ اندازه مشابه با کهکشان ماهواره ایِ راه شیری مان یعنی ابر ماژلانی بزرگ (LMC) است و حتی با آن مقایسه می شود. این نمای خارق العادۀ تلسکوپ فضایی هابل از این کهکشان مجددأ پردازش شده تا بر درخشش قرمز رنگ گاز هیدروژنی تأکید داشته باشد. این درخشش مناطق گستردۀ تشکیل ستارۀ NGC 4449 را دنبال می کند که بعضی از آنها حتی بزرگتر از ابر ماژلانی بزرگ هستند و دارای حباب های بین ستاره ای هستند که توسط ِ ستارگان پرجرم که عمر کمی دارند، منفجر و ایجاد شده اند. NGC 4449 عضو گروهی از کهکشان هایی است که در صورت فلکی تازی ها یافت شده اند. این کهکشان اولین کهکشان کوتوله ای است که با یک طوفان ستاره ای جزر و مدی شناسایی شده است.