نگاهی دقیق به یک کهکشان کوتوله

بیگ بنگ: ولف-لاندمارک-ملوته (WLM) که بر اساس اسامی سه ستاره شناس کاشف آن نامگذاری شده یک کهکشان کوتولۀ تنها است. این کهکشان کوچک نخستین بار در سال ۱۹۰۹ توسط ستاره شناس آلمانی ماکس ولف کشف شد. ماهیت آن به عنوان یک کهکشان تنها نیز در سال ۱۹۲۶ توسط کنوت لاندمارک و فیلیبرت ژاک ملوته مشخص شد.

این کهکشان که در صورت فلکی جنوبی نهنگ در فاصلۀ تقریبی ۳ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری قرار دارد، یکی از دورترین اعضای گروه محلی کهکشان ها میباشد. در واقع، این کهکشان هرگز با هیچ کدام از کهکشان های گروه محلی تعامل نداشته است. هنوز مناطق تشکیل ستارۀ متمایل به صورتی و ستارگان آبی رنگ جوان و داغ در این جهان جزیره ای، منزوی وجود دارند.

همچنین ستارگان قدیمی تر و خنک متمایل به زرد بصورت یک هاله کهکشانی کوچک و محو دیده می شوند؛ این هاله تقریبا ۸۰۰۰ سال نوری گستردگی دارد. این تصویر دقیق توسط دوربین میدان گستردۀ ۲۶۸ مگاپیکسی OmegaCAM نصب بر روی تلسکوپ تحقیقاتی در رصدخانه پارانال سازمان فضایی اروپا، گرفته شده است.