چشم اندازی به سوی مسیه ۱۰۶

بیگ بنگ: کهکشان مسیه ۱۰۶ بزرگ، درخشان، زیبا و مارپیچی این چشم انداز کیهانی را احاطه کرده است. این میدان دید تلسکوپیِ وسیع به سمت صورت فلکی تازی ها در نزدیکی دستۀ ملاقه بزرگ امتداد دارد.

کهکشان M106 که NGC 4258 نیز نامیده می شود تقریبأ ۸۰ هزار سال نوری وسعت و ۲۳٫۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و بزرگترین عضو گروه کهکشانی Canes II است. برای یک کهکشان دوردست، فاصله تا M106 بخوبی شناخته شده است، زیرا با ردیابی مسیۀ قابل توجه این کهکشان یا با انتشار لیزری میکروویو مستقیمأ قابل اندازه گیری است. انتشار مسیه که بسیار نادر اما طبیعی است با مولکول های آب در ابرهای مولکولی که به دور هستۀ کیهانی فعالش می چرخند تولید می شود. یک کهکشان مارپیچی دیگر در این صحنه که در نزدیک لبه مشاهده می شود NGC 4217 در پایین سمت راست مسیه ۱۰۶ قرار دارد. فاصله کهکشان NGC 4217 تا زمین تقریبأ ۶۰ میلیون سال نوری برآورد شده است.