کهکشان مثلث

بیگ بنگ: کهکشان M33 در صورت فلکی شمالی کوچک مثلث پنهان شده است. اسامی معروف آن عبارتند از کهکشان چرخ دنده یا کهکشان مثلث.

این کهکشان بیش از ۵۰ هزار سال نوری قطر دارد و پس از کهکشان آندرومدا (M31) و کهکشان راه شیری، سومین گروه کهکشانی بزرگ است. کهکشان M33 که تقریبا ۳ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، به نظر خودش ماهوارۀ کهکشان آندرومدا است و ستاره شناسان در این دو کهکشان چشم اندازهای خارق العاده ای از منظومه های ستاره ای مارپیچی یکدیگر مشاهده می کنند. این عکس ترکیبی ِ دقیق نیز همانند چشم انداز از سیارۀ زمین، خوشه های ستاره ای آبی M33 و مناطق تشکیل ستارۀ صورتی رنگ را در طول بازوهای مارپیچی کهکشان نشان می دهد. در واقع، NGC 604 غار مانند درخشان ترین منطقۀ تشکیل ستاره است که در ساعت ۷ از مرکز کهکشان دیده می شود. همانند M31، جمعیت M33 شامل ستارگان متغیر به این مارپیچ نزدیک یک معیار کیهانی داده تا مقیاس فاصله جهان را مشخص کند.