گروه کهکشانی هیکسون ۹۰

بیگ بنگ: ستاره شناس آمریکایی پُل هیکسون و همکارانش با اسکن کردن آسمان برای مشاهدۀ کهکشان ها ۱۰۰ گروه کهکشانی فشرده را شناسایی کردند که امروزه گروه های فشردۀ هیکسون (HCGs) نامیده می شوند.

این تصویر هابل یک گروه کهکشان یعنی HCG 90 را با جزئیات بی نظری نشان می دهد. سه کهکشان – در اینجا دو عدد قابل رویت هستند – با یکدیگر فعل و انفعال قوی دارند: یک کهکشان مارپیچی گرد و غباری که در مرکز عکس کشیده شده و دو کهکشان بیضوی بزرگ. این مواجۀ نزدیک باعث تشکیل خشونت آمیز ستارگان می شود. در مقیاس کیهانی، این کشش گرانشیِ خشونت آمیز در نهایت باعث می شود این سه کهکشان به یک کهکشان بزرگ تبدیل شوند.

فرآیند ادغام اکنون بخش نرمالی از تکامل کهکشان ها در نظر گرفته می شود، از جمله کهکشان راه شیری ما در آینده دستخوش چنین ادغامی با دیگر کهکشان های می شود. این گروه کهکشانی در فاصلۀ تقریبی ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی ماهی جنوبی واقع شده اند. این چشم انداز هابل حدود ۴۰ هزار سال نوری گستردگی دارد. البته، گروه های فشرده هیکسون برای ستاره شناسانِ روی زمین با تلسکوپ های کوچکتر نیز قابل رویت هستند.