تصویر نجومی روز: از سحابی سیوان ۲ تا کهکشان آندرومدا

بیگ بنگ: این طرح موزائیکی تلسکوپى از مرزهای صورت فلکی ذات الکرسی (سمت چپ) تا آندرومدا (سمت راست) بیش از ۱۰ درجه را در آسمان های زمین احاطه می کند. این چشم انداز آسمانی از صفحاتی ساخته شده که بخشی از بررسی های اخترشناسی راه شیری درنور هیدروژن-آلفا بدست آمده است.

پردازش داده های تصویر تک رنگ از کم فروغ ترین ساختارهای ناحیه پرده برداشته است؛ توده های گاز هیدروژن در مجاورت صفحه کهکشان راه شیری هنوز بصورت جامع مورد مطالعه قرار نگرفته اند. سحابی سیوان ۲ که بزرگ، کم نور و نسبتاً ناشناخته هم می باشد، در قسمت بالای سمت راست میدان واقع شده است. کهکشان مجاور آندرومدا (معروف به M31) در سمت راست تصویر قرار دارد؛ اما سحابی های هیدروژنی کم نور به سمت کهکشان آندرومدا نیز کشیده شده اند.

این تصویر گسترده، ابرهای هیدروژنی کم نور و شگفت انگیز را نشان می دهد که اخیراً توسط یک اخترشناس به نام روجلیو برنال آندرئو گرفته شد. این ابرها واقعاً در راه شیری و مسیر دید کهکشان آندرومدا واقع شده اند. تصویر دوم توسط تیم بیگ بنگ ویرایش شده است.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.