تصویر نجومی روز: در قلب سحابی جبار

بیگ بنگ: در نزدیکی مرکز این تصویر کیهانی واضح که قلب سحابی جبار محسوب می شود، چهار ستاره عظیم داغ وجود دارد. این ستاره ها را ذوزنقه ای می نامند که در ناحیه ای با شعاع تقریبی ۱٫۵ سال نوری تجمع یافته اند. آنها بر هسته خوشه ستاره ای سحابی جبار تسلط دارند. تابش فرابنفش یونیزه کنندهٔ ناشی از ستارگان ذوزنقه ای باعث تقویت درخشش مرئی ناحیه ایجاد ستارگان می گردد.

درخشان ترین ستاره معروف به تئا شکارچی C، بیشترین سهم را در این تابش های یونیزه کننده دارد. خوشه سحابی جبار با قدمتی معادل سه میلیون سال، در دوران جوانی اش فشرده تر بود. مطالعات حاکی از آن است که برخوردهای ستاره ای در سال های ابتدایی این سحابی باعث ایجاد سیاهچاله هایی شده اند که جرم شان صد برابر جرم خورشید بوده است. وجود سیاهچاله در این خوشه می تواند در توضیح سرعت بالای ستارگان ذوزنقه ای موثر واقع شود. سحابی جبار در حدود ۱۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد که می تواند نزدیک ترین سیاهچاله شناخته شده به سیاره زمین را در دل خود جای داده باشد.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.