تصویر نجومی روز: سحابی مخروطی از نگاه هابل

بیگ بنگ: ستارگان در ستون های گرد و غبار غول پیکر در سحابی مخروطی در حال شکل گیری هستند. مخروطی ها، ستون ها و اشکال جاری خارق العاده به وفور در پرورشگاه های ستاره ای وجود دارند؛ جایی که ابرهای زایشی حاوی گاز و گرد و غبار توسط بادهای پر انرژی ستارگان نوظهور تحت تاثیر قرار می گیرند.

سحابی مخروطی بعنوان یک نمونه بارز و شناخته شده در ناحیه کهکشانی روشن NGC 2264 واقع شده است. این ناحیه در ایجاد ستاره نقش دارد. سحابی مخروطی‌ توسط تلسکوپ فضایی هابل شکار شده است که جزئیات بی سابقه ای در اختیارمان قرار می دهد. این سحابی حدود ۷ سال نوری گستردگی دارد و فاصله آن با زمین ۲۵۰۰ سال نوری است و در صورت فلکی تک شاخ واقع شده است. ناحیه ای که پیرامون سر مخروطی مشاهده می کنید، ۲٫۵ سال نوری  گستردگی دارد.

ستاره غول پیکر NGC 2264 IRS که توسط دوربین مادون قرمز هابل در سال ۱۹۹۷ مشاهده شد، منبع احتمالی بادهای ستاره ای است که سحابی مخروطی را تحت الشعاع قرار می دهد، این منبع در بالای تصویر قابل مشاهده میباشد. گاز هیدروژن درخشان نیز مسئول ایجاد پوشش قرمز رنگ ِ سحابی مخروطی است.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.