خیره به سحابی سر جادوگر

بیگ بنگ: این سحابی معروف با چهره‌ای عجیب و غریب که در تاریکی می درخشد سحابی “سر جادوگر” نامگذاری شده است. در واقع، در این عکس تلسکوپی زیبا به نظر می رسد جادوگر به ستارۀ غول‌پیکر و درخشان “بتای شکارچی”(Rigel) در صورت فلکی شکارچی خیره شده است.

سحابی سر جادوگر که به طور رسمی IC 2118 نامیده می شود تقریبا ۵۰ سال نوری وسعت دارد و از دانه‎های گرد و غبار بین ستاره‌ای تشکیل شده که نور ستارۀ بتا شکارچی را منعکس می کنند. رنگ آبی سحابی سر جادوگر و گرد و غبار پیرامون اطراف ستاره تنها ناشی از نور ستاره‌ بتا شکارچی نیست، بلکه به دلیل نیز هست که ذرات غبار، نور آبی را بسیار بیش از نور سرخ پخش می کنند. همین روند فیزیکی باعث می شود آسمان زمین در هنگام روز آبی به نظر برسد، اگرچه مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن در اتمسفر زمین پراکنده شده‌اند. ستاره بتای شکارچی، سحابی سر جادوگر و گاز و گرد و غبار پیرامون آنها در فاصلۀ ۸۰۰ سال نوری از زمین واقع شده‌اند.