در اعماق خوشه ستاره ای پروین

بیگ بنگ: خوشه ستاره ای معروف پروین بخشی از ابرِ گازی و غباری را به آرامی از بین می برد. خوشه پروین درخشان ترین خوشه ستاره ای باز در آسمان زمین است و تقریبأ از هر منطقۀ شمالی با چشم غیرمسلح دیده می شود.

به نظر می رسد این ابرِ جوان غباری که از میان خوشه پروین عبور می کند بخشی از کمربند گولد (حلقه غیرعادی محل تشکیل ستارۀ جوان در اطراف خورشید ما در کهکشان راه شیری محلی) می باشد. با گذشت ۱۰۰ هزار سال، بخشی از کمربند گولد تصادفأ از میان خوشه پروینِ قدیمی تر در حال عبور است و واکنش قوی را بین ستارگان و گرد و غبار ایجاد کرده است. فشار ناشی از نور ستارگان، غبار موجود در اطراف سحابی انعکاسی آبی رنگ را دفع می کند و ذرات گرد و غبار کوچکتر با شدت بیشتری دفع می شوند. نتیجۀ کوتاه مدت، این است که بخش هایی از ابر غباری به شکل رشته و خوشه درآمده اند. در این عکس برجستۀ عمقی همچنین دنباله دار پَن‌استارز C/2015 ER61 (PanSTARRS) در سمت چپ پایین تصویر دیده می شود.