در قلب سحابی رتیل

بیگ بنگ: در قلب سجابی رتیل حباب‌های بزرگی از گاز پرانرژی، رشته‌های بلند غبار تاریک و ستاره‌های پرجرم غیرمعمول وجود دارد. در مرکز این قلب، یک گروه ستارگان وجود دارد که به حدی پرتراکم است که زمانی تصور می شد یک ستاره باشد.

این خوشۀ ستاره‌ای که R136 یا NGC 2070 نامیده می شود درست در بالای مرکز این عکس برجسته قابل رویت است و منزلگاه ِ تعداد بیشماری ستارۀ جوان داغ است. نور پرانرژی این ستارگان بطور مداوم گاز سحابی را یونیزه می کنند، در حالیکه باد ذرات پرانرژی حباب‌ها را هدایت و رشته‌های پیچیده را محدود می کند. این عکس رنگی که از ترکیب دیجیتالی تصاویر تلسکوپ فضایی هابل ناسا و تلسکوپ تکنولوژی جدید زمینی سازمان فضایی اروپا بدست آمده، جزئیات دقیق مرکز پرآشوب سحابی رتیل در ابر ماژلانی بزرگ، را نشان می دهد. سحابی رتیل که سحابی ۳۰ Doradus نیز نامیده می شود بعنوان یکی از بزرگترین مناطق تشکیل ستارۀ شناخته می شود و دوره‌های قدرتمندی از تشکیل ستاره را در هر چند میلیون سال ایجاد کرده است.