در مرکز سحابی مرداب

بیگ بنگ: در مرکز سحابی مرداب در واقع گردبادی کیهانی از شکل گیری جالب و دیدنیِ ستارگان وجود دارد. حداقل دو ابر قیفی شکلِ بلند در سمت چپ قابل رویت هستند که طول هر کدام تقریبأ نیم سال نوری است و توسط بادهای ستاره ای شدید و نور ستاره ایِ زیاد و پرانرژی تشکیل شده اند.

ستارۀ نزدیک آنها که به شدت درخشان است «هرشل ۳۶» نام دارد و منطقه را روشن کرده است. دیواره های وسیع گرد و غبار، ستاره های جوان و داغ دیگر را پنهان کرده و به رنگ قرمز در آورنده اند. وقتی انرژی این ستارگان وارد گاز و غبار خنک می شود اختلافات دمایی شدیدی در مناطق پیرامون به وجود می آید که بادهای برشی را ایجاد می کند؛ این بادها می توانند منجر به گردباد کیهانی شوند. این تصویر که تقریبأ ۵ سال نوری گستردگی دارد در سال ۱۹۹۵ توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است. سحابی مرداب که M8 نیز نامیده می شود تقریبأ ۵۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی قوس جای دارد.