زیبایی سحابی سه تکه

بیگ بنگ: سحابی سه تکه زیبا که M20 نیز نامیده می شود در صورت فلکی غنی از سحابی قوس قرار دارد و تقریبأ ۵۰۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

این سحابی در واقع یک منطقۀ تشکیل ستاره در صفحه کهکشان ما است که سه نوع سحابی ستاره ای مختلف را نشان می دهد: سحابی نشری قرمز که با اتم های هیدروژن احاطه شده، سحابی انعکاسی آبی که توسط نور ستاره انعکاس دهندۀ گرد و غبار تولید شده، و سحابی تاریک که در آن ابرهای گرد و غباری متراکم به شکل شبح ظاهر می شوند. اما منطقۀ نشری قرمز رنگ با خطوط گرد و غبار تیره به چند بخش تقسیم شده و نام معروف «سه تکه» از آن گرفته شده است. ستون ها و دهانه هایی که توسط ستارگانِ تازه متولد شده در پایین و سمت چپ سحابی انتشاری ایجاد شده اند در این تصویر کلوز آپ تلسکوپ فضایی هابل دیده می شوند. سحابی سه تکه تقریبأ ۴۰ سال نوری وسعت دارد. این سحابی به حدی کم رنگ است که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود اما تقریبأ اندازۀ ماه در آسمان زمین را پوشش می دهد.

1. ميلاد گفت:

خیلی خوشگله واقعا!