سحابی ِ که سرنوشت خورشید را نشان می‌دهد

بیگ بنگ: آیا خورشید ما روزی این شکلی خواهد شد؟ سحابی سیاره‌نمای هلیکس یکی از درخشان‌ترین و نزدیکترین سحابی از این نوع به ما می‌باشد، یک ابر گازی که در پایان حیات یک ستارۀ خورشید مانند ایجاد شده است.

گازهای خارجی ستاره که به فضا پرتاب شده‌اند از نمای دید ما ظاهری پیچشی دارند. سرنوشت هستۀ ستاره مرکزی باقی مانده این است که به یک ستاره کوتوله سفید تبدیل شود. این ستاره با انرژی زیادی می درخشد، به گونه‌ای که باعث می شود گازِ منتشر شده به فلورسنس تبدیل شود. سحابی هلیکس با عنوان NGC 7293 نیز شناخته می شود که تقریبا ۷۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی دلو قرار گرفته است و تقریبأ ۲٫۵ سال نوری وسعت دارد. این تصویر برجسته با تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی(CFHT) که در بالای یک آتشفشان خاموش در هاوایی- آمریکا واقع شده، به ثبت رسیده است. این کلوز آپ از لبۀ داخلی سحابی هلیکس نقاط گازی ِ پیچیده‌ای را با منشأ ناشناخته نشان می دهد.

1. کرم پور گفت:

ممنون، پرسشی که برای من پیش آمده است این است که:ستارگانی که در تصویر دیده می شوند جلو سحابی هستند یا پشت سحابی ؟

2. کرم پور گفت:

در رابطه با سوال بالا لازم است بگویم اگر این ستارگان از سحابی به ما نزدیکتر هستند با توجه به پهنای سحابی که ۲/۵سال نوری است باید فاصله آنها از همدیگر بسیار کم باشد! با توجه به اینکه فاصله نزدیکترین ستاره به خورشید بیش از ۴سال نوری می باشد آیا این ستاره ها خیلی بهم نزدیک نیستند!؟