نمایی از سحابی مسیه ۲۷

بیگ بنگ: در حین شکار دنباله دارها در قرن هجدهم، شارل مسیه ستاره شناس فرانسوی فهرستی از چیزهایی تهیه کرد که دنباله دار نبودند. شماره ۲۷ یکی از موارد فهرست شده در این لیست معروف است. در حقیقت، ستاره شناسان قرن بیست و یکم آن را سحابی سیاره نما می نامند، اما سیاره هم نیست، اگرچه در یک تلسکوپ کوچک ظاهری گرد و شبیه به سیاره دارد.

مسیه ۲۷ (M27) یک مثال عالی از سحابی نشری گازی است که یک ستارۀ خورشید مانند ایجاد کرده است. این نوع سحابی توسط سوخت هسته ای تمام شدۀ یک ستاره در حال مرگ ساخته می شود. اشکال سحابی حاصل پخش شدن لایه های خارجی ستاره در فضاست، درخشش مرئی نیز ناشی از اتم های برانگیختۀ ستاره در حال مرگ و نور فرابنفش نامرئی می باشد. این ابر گازی بین ستاره ای متقارن و زیبا که به سحابی دمبل معروف است بیش از ۲۵ سال نوری گستردگی دارد و حدود ۱۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد که در صورت فلکی روباهک واقع شده. این عکس رنگی چشم نواز با استفاده از تلسکوپ ۸٫۲ متری سوبارو ثبت شده است.

1. شهرام گفت:

خانم الله وردی خیلی فعالین ماشالا!!
    هر روز چک میکنم ۵۰ درصد مطالب از شماس 🙂