بیگ بنگ: چه چیزی بافت عجیب IC 418 را ایجاد کرده؟ سحابی سیاره نما IC 418 که بخاطر شباهتش به طرح های ابزار طراحی استوانه ای لقب “سحابی اسپیروگراف” را گرفته الگوهایی را نشان می دهد که بخوبی قابل درک نیستند. شاید این الگوها به بادهای آشفته و بی نظم ستارۀ مرکزی مربوط باشند.

این بادها باعث می شوند روشنایی به طور غیر قابل پیش بینی ظرف چند ساعت تغییر کند. در مقابل، شواهد حاکی از آن است که فقط چند میلیون سال پیش، IC 418 احتمالا یک ستارۀ شبیه خورشیدمان بوده است و چند هزار سال پیش، IC 418 احتمالا به یک ستارۀ غول پیکر تبدیل شده. اما از وقتی که سوخت هسته ای اش تمام شد، پوشش خارجی اش شروع به انبساط کرده و باعث شده هستۀ باقی مانده داغ به یک ستاره کوتوله سفید تبدیل شود که در مرکز تصویر قابل مشاهده است. نور هستۀ مرکزی، اتم های درون سحابی را برمی انگیزد و باعث می شود نور از خود ساتع کنند. این سحابی تقریبا 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد و 0.3 سال نوری گستردگی دارد. این عکس رنگی کاذب که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده جزئیات غیرمعمول را به تصویر می کشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. یک سوال داشتم. رنگ هایی که در عکسهای هابل مخصوصا در سحابی ها استفاده میشه نشانگر چی هستن یا صرفا به منظور بهبود نمای بصری هستش؟

  2. ما وقتی که با میکروسکوپ یک عکسی را می گیریم، برای گزارش کردنش حتما باید scale bar را بزاریم. می خوستم بدونم آیا این قضیه برای عکس هایی که با تلسکوپ میگیرن الزامی نیست؟ برای من که تو این قضایا زیاد وارد نیستم مهم که بدونم مثلا سایز این سحابی توی این عکس چقدر هست و اینو توی ذهنم مثلا با سایز کهکشان راه شیری مقایسه کنم.

    1. گستردگی سحابی رو نوشته: 0.3 سال نوری هست، در مقایسه قطر کهکشان راه شیری بیش از 100 هزار سال نوری هست.