گازهای درخشان یک سحابی ستاره ای

بیگ بنگ: سحابی نشری خیرکننده IC 1396 ترکیبی از گازهای درخشان کیهانی و ابرهای تاریک غبارآلود است که در صورت‌فلکی بالا و دوردست قیفاووس قرار دارد. ستاره‌ی آبی و درخشان مرکز تصویر، انرژی این منطقه‌ی زادگاه ستاره‌ها را تأمین می‌کند.

این منطقه صدها سال نوری گستردگی دارد، در حالی‌ که ۳۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله‌ دارد و ۳ درجه از آسمان را در برگرفته است. از جمله نماهای فریبنده‌ای که درون IC 1396 و اندکی پایین‌تر از مرکز آن دیده می شود، سحابی مارپیچ خرطوم فیل است. ستاره ها هنوز می توانند در اثر فروپاشی گرانشی درون اشکال تاریک تشکیل شوند. اما همانطور که ابرهای چگالتر توسط ِ تابش و بادهای ستاره ای قدرتمند فرسایش پیدا می کنند، ستارگان در حال شکل گیری در نهایت از منبع ذخیرۀ ستاره جدا می شوند. این میدان دید خارق العاده ترکیبی از داده های تصویری از فیلترهای باند باریک است که انتشار اکسیژن، هیدروژن و گوگرد اتمی سحابی را به رنگ آبی، سبز و قرمز نشان می دهد.