گروه کهکشانی M81 در امتداد سحابی شار

بیگ بنگ: کهکشان های دوردست و سحابی های نزدیک بر این تصویر برجسته از گروه کهکشان های M81 تأکید دارند. اولین و مهمترین چیز در این تصویر ِ موازییکی ۸۰ درجه ای کهکشان مارپیچی M81 است که بزرگترین کهکشان در این تصویر میباشد و در سمت راست پایین قابل مشاهده است.

کهکشان M81 به طور گرانشی با M82 در حال فعل و انفعال است؛ M82 درست در بالای آن قرار دارد، یک کهکشان بزرگ با هاله ای غیرعادی از گاز قرمز رنگ است. در اطراف این تصویر کهکشان های زیادی از گروه کهکشان های M81 و همچنین تعداد زیادی ستاره در پیش زمینۀ کهکشان راه شیری وجود دارد. این دامگاه کهکشانی در درخششِ سحابی یکپارچۀ شار (IFN) مشاهده می شود که نمایش گسترده و پیچیده ای از گاز و گرد و غبارِ انتشاری در کهکشان راه شیری است. جزئیات شار قرمز و زرد که به طور دیجیتالی ارتقا پیدا کرده توسط ِ یک دوربین میدان گستردۀ جدید که اخیرأ در رصدخانه تید در جزیره قناری اسپانیا نصب شده عکسبرداری شده است.