یک ستارۀ نوترونی که در حال خنک شدن است

بیگ بنگ: این منبع درخشان در مرکز یک ستارۀ نوترونی است که در واقع بقایای فروپاشی شده و متراکم یک هسته ستاره ای پرجرم است. در اطراف این منبع بقایای ابرنواختر ذات الکرسی آ (Cas A) وجود دارد که ۱۱ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

نور این ابرنواختر که حاصل انفجار مرگبار یک ستارۀ پرجرم است، برای اولین بار حدود ۳۵۰ سال پیش به زمین رسید. ابر ِ بقایای در حال گسترش در این عکس ترکیبی ِ نوری/اشعۀ ایکس، ۱۵ سال نوری وسعت دارد. ستاره نوترونی « ذات الکرسی آ » در حال خنک شدن است اما هنوز به اندازه ای داغ هست که اشعۀ ایکس تولید کند. در حقیقت، سال ها مشاهده رصدخانه اشعه ایکس چاندرا نشان می دهد که این ستاره نوترونی به سرعت در حال خنک شدن است – این سرعت به حدی زیاد است که محققان شک دارند بخش بزرگی از هستۀ این ستاره نوترونی یک ابرشاره نوترونی بدون اصطکاک را تشکیل می دهد. نتایج چاندرا اولین شواهد مشاهده ای از ماده عجیب و غریب نوترونی ارائه می دهد.[ستاره نوترونی چیست]