یک نمای گسترده از سحابی سر اسب

بیگ بنگ: این نمای بین ستاره‌ای در اطراف سحابی معروف “سر اسب” از داده‌های تصویری ترکیبی تلسکوپ بزرگ ویستا در زمین و تلسکوپ فضایی هابل بدست آمده است.

این ابر مولکولی غباری در این منطقه در طول موج‌های فرو سرخ عکسبرداری شده و تقریبا به اندازۀ دو سوم از ماه کامل در آسمان را پوشش می دهد. پهنای این چشم‌انداز کیهانی بیش از ۱۰ سال نوری است. سحابی سر اسب که در بالا سمت راست قرار دارد، حدود ۱۶۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و بارنارد ۳۳ نیز نامیده می شود. در این نمای فروسرخ درخشش ستارگان تازه متولد شده و ستون غبارآلود در بالا به چشم می خورند. همچنین در پایین و سمت چپ، انعکاس درخشان سحابی NGC 2023 محیط های پیرامون یک ستارۀ جوان و داغ را نشان می دهد. ابرهای مبهم در زیر سر اسب و در حوالی NGC 2023 در واقع انتشار قرمز دوردست جت‌های پرانرژی را نشان می دهند که اجرام هربیگ-هارو نیز نامیده می شوند و با ستارگان تازه متولد شده در ارتباط هستند.