بیگ بنگ: در این نمای فروسرخ خیره کننده ستاره فراری ِ زتا-مارافسای (Zeta Ophiuchi) همچون کشتی‌ای که در دریای کیهانی حرکت می‌کند، کمانی از امواج میان ستاره ای به وجود آورده است.

در این عکس با رنگ کاذب، ستاره‌ی آبی زتا-مارافسای – که تقریبا 20 برابر از خورشید پرجرم‌تر است- در نزدیکی مرکز تصویر قرار گرفته و با سرعت 24 کیلومتر در ثانیه حرکت می کند. در واقع بادهای میان‌ستاره‌ای قدرتمند با فشرده کردن و گرم کردن مواد میان‌ستاره‌ایِ غبارآلود، موجِ قوسی‌شکلِ پیش‌رونده‌ای، به‌وجود آورده‌اند. همچنین در اطراف این موج، ابرهایی از مواد آرام و غیرآشفته وجود دارد. چه چیزی باعث حرکت این ستاره می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد ستاره‌ی زتا-مارافسای زمانی عضوی از مجموعه‌ای دوتایی بوده، که ستاره‌ی همدم آن بسیار پرجرم‌تر بوده و در نتیجه‌ عمری کوتاه‌تر داشته است. هنگامی‌که همدهم این ستاره به‌شکل ابرنواختر منفجر شده، زتا-مارافسای را به بیرون پرتاب کرده است. این ستاره که 65 هزار برابر خورشید درخشان‌تر است، حدود 460 سال نوری از ما فاصله دارد. اگر اطراف زتا-مارافسای را گرد و غبار تیره فرا نگرفته بود، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان بود. در این فاصله‌ی تخمین‌زده شده از زتا-مارافسای، عکس حدود 1.5 درجه یا 12 سال نوری را پوشش می دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.