بیگ بنگ: آخرین مقاله علمی استیون هاوکینگ ریاضیات لازم برای کمک به جستجوی اعماق فضا را ارائه می دهد تا شواهدی برای اثبات نظریۀ چند جهانی بدست آورد. این ایده از وجود جهان‌های دیگر بجز جهان ما صحبت می کند.

به گزارش بیگ بنگ، دو هفته قبل از مرگ، استیون هاوکینگ بازبینی نهایی آخرین مقالۀ علمی‌اش را ارائه داد. این نظریه توضیح می دهد که بشر چگونه می تواند جهان‌های موازی را کشف کند.

آخرین مقاله علمی هاوکینگ:

این مقاله تحت عنوان “یک خروج یکنواخت از تورم ابدی” می تواند مهمترین میراث فیزیکدانان نظری باشد زیرا ریاضیات پیشگامانه‌ای را مطرح می کند که به کشف اثراتی از چند بیگ بنگ کمک می کند. هدف این مقاله حل مسئله‌ای است که هاوکینگ در سال 1983 در نظریۀ “بدون مرز” مطرح کرد. جهان با یک بیگ بنگ آغاز شد. این نظریه حتی تعداد نامحدودی بیگ بنگ را پیش‌بینی می کند که هر کدام جهان خود را با قوانین فیزیکی خاص مخصوص به خود ساخته‌اند.

اثبات نظریه چند جهانی:

نظریه چندجهانی بیان می کند که جهان‌های دیگری بجز جهان ما وجود دارند. اما این ایده یک پارادوکس ریاضیاتی را مطرح می کند زیرا به نظر اندازه‌گیری آن غیرممکن است. مقالات جدید ریاضیات لازم برای کاوش اعماق فضا را پیشنهاد می دهند تا شواهدی برای جستجوی وجود جهان‌های بیشتر بدست آید. شواهد چند جهانی در تابش پس زمینه کیهانی قابل اندازه‌گیری است که به آغاز جهان بازمی گردد و یک فضاپیما با حسگرهای درست می تواند آن را اندازه بگیرد.

توماس هرتوگ از دانشگاه لوون انگلیس در بلژیک که با هاوکینگ بر روی این نظریه کار می کرد و در نگارش آن کمک کرد (این مقاله در حال حاضر در یک مجلۀ علمی پیشرو در حال بازبینی است) گفت که هدف این مقاله تبدیل ایدۀ چند جهانی به یک چارچوب قابل آزمایش است.

سیاهچاله‌ها، درگاهی به جهان‌های دیگر:

بسیاری از دانشمندان برای توضیح بعضی از پدیده‌های مشاهده شده در کیهان از نظریه چندجهانی استفاده می کنند. در سال 2015، یک کیهان‌شناس در کلتک بیان کرد که یک درخشش عجیب در لبۀ کهکشان راه شیری می تواند اثباتی بر یک جهان موازی باشد. محققان یک مطالعه در سال 2017 نیز بیان کردند که “نقطۀ سرد کیهانی” در فضا می تواند ناشی از برخورد بین جهان ما و جهانی دیگر باشد.

وجود چند جهانی هنوز اثبات نشده اما آخرین مقالۀ هاوکینگ می تواند راه را برای کشف شواهدی از چندجهانی باز کند. هاوکینگ ایده خارق‌العادۀ عبور از درون سیاهچاله بعنوان درگاهی همچون کرمچاله را رد نکرد. در این ایده، سیاهچاله‌ها به عنوان درگاهی به جهان‌های دیگر در نظر گرفته می شوند. هاوکینگ در سخنرانی گفت: «اشیا می توانند از سیاهچاله خارج شوند و به خارج از آن یا جهانی دیگر بروند. بنابراین اگر حس کردید درون یک سیاهچاله هستید، تسلیم نشوید. یک راه خروج آنجا است.» هاوکینگ روز چهارشنبه، 14 مارس 2018 در کمبریج انگلستان در 76 سالگی درگذشت.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. حتی اگه همه این ها هم درست باشه ما تکنولوژی استفاده ازش رو نداریم.

  2. زمانی فیزیک کلاسیک پاسخگوی مسایل مرتبط با مباحث کوانتومی نبود.بهمین دلیل فیزیک کوانتوم پایه گذاری شد.الان هم به نظر من به یه تعریف جدید از علوم پایه نیاز داریم. نه باز تعریف علوم موجود.چون علوم موجود در برهه از زمان پاسخگو بوده پس قابل قبوله.

  3. اگر قوانین و حوادث جهان ما در جهانهای دیگر تکرار شود نمونه های بیشمار زندگی ما تخیلی زیبا و امید بخش از جاودانگی ماست که اینجانب در کتابم به نام اندیشه های گمشده ی لب دریا نوشته و مطرح کرده ام.

    1. با سلام.بنظر بنده با توجه به شرایط پیچیده کنونی در مباحث مرتبط با کیهان شناسی و فیزیک اختر و نجوم نیاز به تعریف علوم پایه جدید احساس میشه.

  4. آیا در جهانهای دیگر همان قوانین و حوادث جهان ما تکرار می شود یا هر کدام متفاوت از همدیگر هستند؟

  5. ویلیام استیون هاوکینگ معتقد بود که توی جهانی که ما داریم توش زندگی میکنیم حتی « یک بیت » اطلاعات هم گم نمیشه و از بین نمیره
    ?